duminică, 1 octombrie 2023

Capitolul I - Pe urmele lui Coşbuc la Tismana

 

Capitolul I

Pe urmele lui Coşbuc la Tismana

Seria a II-a apărută în revista Sămănătorul, an III, nr.11, noiembrie, 2013, pag.32-37

  Ne propunem să dezvăluim faptele poetului Coșbuc la Tismana pe parcursul mai multor episoade. In acest capitol răspundem unei întrebări fireşti: Coşbuc la Mânăstirea Tismana? De ce?      

 

Mânăstira Tismana, bastion al ortodoxiei, al învăţământului şi culturii veacurilor trecute şi cetate de apărare la vremuri de restrişte.


Începutul culturii noastre medievale, îşi are originea în mănăstiri. Ele au păstrat aceea atmosferă de credinţă ortodoxă fără de care neamul nostru n-ar fi trăit veacuri de-a rândul. Sfântul Nicodim de la Tismana, a fost întemeietorul vieţii mănăstireşti în Ţara Românească şi poate, prin ucenicii lui, şi în alte meleaguri locuite de români, de aceea i se cuvin cu prisosinţă câteva vorbe.

Biserica ortodoxă Română nu a îndeplinit decât o simplă formalitate la 26 octombrie 1955, când prea cuviosul părintele nostru Nicodim, primul stareţ al mănăstirii Tismana, a fost canonizat ca „Sfântul Nicodim de la Tismana”. Pentru că el a fost considerat dintotdeauna sfânt, chiar şi din timpul vieţii. Toţi românii l-au preţuit, deoarece întărirea Bisericii Ortodoxe Române se leagă şi de viaţa lui Nicodim, de lucrarea lui sfântă pentru a ridica împreună cu domnitorii Basarabi  în Ţara Românească, o salbă de mânăstiri, puternice centre monahale după modelul Sfântului Munte. Sosirea lui Nicodim în Ţara Românească amplifică demersurile pentru  o biserică  românească neatârnată. Cu „kir Nicodim” prim sfătuitor al voievozilor Ţării Româneşti, procesul se încheie în timpul lui Mircea cel Bătrân (1386-1418), acesta devenind pentru totdeauna în istorie, marele nostru întemeietor al bisericii naţionale neatârnate, total independentă, un nou titlu de glorie, pe lângă cele cunoscute ale marelui domn.

Când Mircea cel Bătrân împreună cu oastea sa i se închinară Sfântului Nicodim iar acesta sfinţi arcurile şi săgeţile făurite din durul dar şi elasticul lemn de tis din pădurile Tismanei, Mircea bătu singur pe turci la Rovine! Pe când la Nicopole, în alianţă cu Sigismund al Ungariei, lăsat în ultimul flanc stâng, Mircea pierdu bătălia împreună cu cruciaţii permiţând năvălirea turcilor în  Serbia. Se ştie că după pierderea luptei de la Câmpia Mierlei (1389) Nicodim ascunsese în mănăstirile sale din Serbia pe Milena fiica cneazului Lazăr. Cum turcii porniseră persecuţiile şi erau la Dunăre, Mircea consideră ca ar fi bine să-l trimită peste munţi sub ocrotirea lui Sigismund.

Mai reţinem că, sfaturile lui Nicodim date lui Mircea cel Bătrân (uneori „cel Mare”) l-au făcut pe Mircea singurul domnitor valah care a încheiat numai tratate de alianţă nu şi de vasalitate! Şi singurul conducător din acele vremuri care l-a înfrânt în două bătălii pe Bayazid Yldârâm.

Dar mai târziu, din nefericire, lucrurile bune încep să se schimbe iar mănăstirea silită de împrejurări, începe să servească şi drept cetate în secolele al XVII-lea şi al XVIII-lea, când vechile fortăreţe ale Tării Româneşti fuseseră distruse din ordinul Porţii. Începând cu anul 1605, documentele menţionează existenţa armelor în Mânăstirea Tismana şi de aici înainte conflictele politice, răzmeriţele şi războaiele ce vor urma, îşi vor pune amprenta peste viaţa de obşte monahală de la Tismana. Către 1629, în urma conflictului dintre boierii olteni şi „grecoteiul” Leon Vodă, Letopiseţul Cantacuzinesc spune că „boierii olteni, în frunte cu Matei aga, au stat în Tismana 10 zile, şi nimic nu le-au putut strica” într-o noapte ei ieşind prin canalele subterane din pivniţa mănăstirii trecând în Transilvania pe plaiul sohodolenilor[1].

   Ajuns domn, Matei Basarab, întări cetatea Tismana pentru eventualele vremuri grele şi consolidând vechile fortificaţii, o făcu de necucerit deoarece prin tuneluri subterane, apărătorii cădeau în spatele atacatorilor.

Şi totuşi, în vremurile de pace, prin posesiunile sale şi statutul său de samovlastie, Mănăstirea Tismana renăştea de fiecare dată şi viaţa religioasă şi culturală îşi urma cursul obişnuit devenind o adevărată citadelă a învăţământului prin copiştii săi şi marile personalităţi ale culturii care se perindau vara aici. Dar nu se umplea bine mânăstirea de cărţi bisericeşti şi de învăţătură că alt conflict urma!

 


Şi următorul mare conflict a fost dintre turci şi austrieci. Prin pacea de la Passarowitz în 1718, austriecii iau în stăpânire Oltenia pe care au guvernat-o până în 1739. Ei concep un plan de fortificare a acestei provincii şi în consecinţă, a mânăstirii Tismana în eventualitatea unor noi atacuri din partea otomanilor. Maiorul austriac Johan Weiss întocmeşte în anul 1730, un releveu compus dintr-un plan (vezi imaginile) şi o vedere generală a mânăstirii, foarte elocvente asupra caracterului de cetate puternic fortificată pe care îl prezenta mănăstirea la acea vreme. Organizarea austriacă de tip militar aducea o îmbunătăţire substanţială a anexelor şi a amenajărilor din incinta mânăstirii. Dirijarea cursul şi debitul râului de peşteră Gurnia, pe sub, şi pe lângă mănăstire când debitul creştea, construirea de lângă incintă a unui zid puternic cu chioşc de pază şi o poartă de intrare greu de trecut.

Dar şi dezavantajele erau pe măsură: mânăstirea Tismana, perla ortodoxiei româneşti trebuia să devină mânăstire catolică dacă nu se aduceau acte prin care regatul maghiar o lăsase independentă! Să vedem urmarea!

 Atribuirea titlului „gorod=oraş” era real pe timpul când la Tismana era reşedinţa bănişorilor de Tismana. Mai mult, Oslu ajunge chiar ban de Severin, care era reşedinţa Banatului de Severin, teritoriu care a aparţinut domnitorilor noştri. Încurcătura cu acest teritoriu, presupus unguresc, provine de la un fapt mai puţin cunoscut pentru că, până în anul 1944, doar la biblioteca Congresului USA se mai putea afla adevărul: diplomele date de împăratul Sigismund la Vodiţa (sic!) şi în alte părţi, din datele de 14 iulie 1418, 29 septembrie şi 28 octombrie 1420, apoi 28 octombrie 1429 şi diplomele date de Ioan Corvin de Uniade, voivodul Transilvaniei, la 20 oct. 1444, sunt false! Iar istoricii maghiari bazaţi pe ele, au lansat ideea că Banatul de Severin a aparţinut Ungariei, pe când la Posada armatele ungureşti fură bătute crunt de Basarab întemeietorul tocmai pentru faptul că regele ungar „cuprinsese Severinul”.

Şi mai puţin cunoscut este faptul absolut şocant că diplomele au fost falsificate de… călugării Mânăstirii Tismana! Diplomele au fost falsificate cu un anumit scop şi anume a apăra libertatea cultului religios ortodox din Ţara Românească, privilegiile şi posesiunile mănăstirilor Tismana şi Vodiţa. Nevoia aceasta s-a simţit numai atunci când Oltenia era sub stăpânirea Austriecilor în anii 1718—1739. In acel timp de grozavă luptă pentru apărarea cultului religios, a organizaţiei bisericeşti şi a privilegiilor episcopiei şi mănăstirilor din Oltenia, au fost confecţionate diplomele false ale lui Sigismund I şi Ioan Huniade de la mănăstirea Tismana, aşa de bune, încât au fost socotite de unii istorici - mai ales maghiari – şi până azi ca autentice. Scopul falsificării unor asemenea diplome reiese destul de clar din conţinutul lor.

Episcopul Inochentie, pentru a salva biserica română ce o păstorea, a recurs la un mijloc extrem de luptă, falsul. Scopul îl scuză. Putem preciza, că falsul a fost comis după 31 Iulie 1732, când Curtea imperială, comunicând hotărârea sa privitoare la alegerea şi numirea egumenilor, supravegherea economică a mănăstirilor şi confirmarea privilegiilor, produce o mâhnire foarte mare în inimile episcopului şi egumenilor şi i-a făcut să ducă lupta cu mai multă îndrăzneală. Confecţionarea celor cinci diplome false cerea însă timp, fiind o lucrare grea şi foarte migăloasă[2].

Singurul loc unde puteau fi confecţionate era Mânăstirea Tismana, unde călugării creaseră o înaltă şcoală de copişti de documente şi de carte, adevărată universitate la vremea aceea. Partea hazlie este că bazaţi pe aceste diplome, Societatea „Dorna” Tismana înfiinţată printre alţii şi de Coşbuc, George Sfetea şi Dincă Schileru în anul 1908, a atribuit podului din faţa mânăstirii numele lui Matei Vodă, voievodul transilvănean. Doar Nicolae Iorga vizitând mânăstirea şi văzându-le a exclamat: „- Trebuie să fie un falşificat!” Toate documentele pe care le citise Iorga dovedeau, că întotdeauna Sigismund I s-a purtat bine cu Domnii care s-au perindat pe tronul Ţării Româneşti în timpul lungii sale domnii şi a respectat teritoriul, autonomia ţării şi suveranitatea Domnului[3]. Tratatul încheiat cu Mircea I cel Bătrân, în 7 Martie 1395, şi care a fost făcut «în condiţiuni de perfectă egalitate» e o dovadă indubitabilă.

Şi totuşi, după această scurtă stăpânire austriacă, pagubele colosale pentru istoria şi arta română se făcură către anii 1786-1788 când turcii şi austriecii ocupară pe rând, când unii când alţii, Tismana. Să-l lăsăm pe Alexandru Ştefulescu să ne spună:

„Plumbul de pe biserică şi de pe biserica bolniţei ca 4600 oca, vasele de aramă ca 600 oca, 3 tocuri de tipsii cositor 140 ocale, 3 tocuri de talere de cositor oca 45.

7 tunuri mari, 24 ţăcălaşe mai mici, o puşcă şi o carabină de argint şi pietre dată de Şerban Vodă, 4 puşti mari, lungi de 12 palme cu paturile de abanos şi cu argint, 4 puşti mari leşeşti iar de 12 palme, 120 puşti mai proaste, 24 de săbii şi paloşe, i ceasornic mare de 360 taleri, 2 ceasornice mici, taleri 50.

110 bivoli i-au luat turcii, 300 de oi şi 40 de vaci le-au mâncat austriecii, 30 cai i-au luat turcii şi austriecii, 2000 vedre de vin le-au băut austriacii, 1000 vedre vin au ars împreună cu buţile cele mari din care una era de 3000 vedre de lemn de tisă, de câte 12 oca când au dat turcii foc mânăstirii.

Austriacii au mâncat 1600 obroace (40 oca) de grâu, 14.000  oca sare iar turcii au luat 400 oca de unt, 15 cântare de miere, 200 oca ceară, 1.000 de stupi i-au mâncat aici turcii cu cătanele.”

„Pe lângă aceste nenorociri, apoi a mai venit şi fatala împrejurare, adaugă Al. Ştefulescu, că la egumenatul m-rii s’au strecurat atâţia călugări străini, cari fără nici o mustrare de cuget au sustras vasele şi alte obiecte sacre din casa Domnului şi le-au dus cu ei în ţara lor sau le-au prefăcut!”

Atunci a dispărut şi sicriul cu trupul fără deget al sfântului Nicodim[4]  iar din cărţi şi manuscrise prea puţine au ajuns la muzeul de antichităţi din Bucureşti. La mănăstire n-au mai rămas decât cărţile de ritual, câteva opere teologice şi manuscrisele pomelnicului lui Ştefan Ieromonahul din 1798[5] .

Dar după aventura acestor războaie cumplite, mânăstirea-cetate Tismana n-avea să-şi găsească liniştea. În cetatea de pe Valea Tismanei, Tudor Vladimirescu organiză o bază de pregătire şi rezistenţă a mişcării revoluţionare din 1821.

            Călugării împreună cu copiştii mânăstirii trecură de la falsificarea de diplome la copierea Proclamaţiei de la Padeş, la multiplicarea documentelor legate de răscoala lui Tudor vătaful de plai al Padeşului şi la răspândirea acestora. Dar şi după înfrângerea lui Tudor pandurii s-au regrupat şi au consolidat cu forţele rămase cetatea Tismana, mănăstirea căpătând astfel rolul unui puternic centru de rezistenţă. Aici s-au dat ultimele lupte între panduri şi otomani, mănăstirea a fost asediată dar ultimul bastion din calea armatelor otomane a fost un model de organizare, dârzenie şi vitejie, de luptă crâncenă a pandurilor susţinuţi de ţăranii din jur.

In mănăstire a rămas numai un călugăr care să oficieze serviciile divine ca preot al taberei. Călugării ceilalţi îşi construiră schituri în munţii Cioclovinei şi pe dealurile din jur şi vieţuiră acolo până în anul 1822 când biserica fu redeschisă cultului. Rezistenţa pandurilor lui Tudor Vladimirescu încetase cu totul la 10 august 1821, mai întâi în plaiul Sohodolenilor apoi în plaiul Cloşanilor dar In mănăstire şi în inima locuitorilor din zonă se instală spontan un puternic sentiment patriotic, revoluţionar. Deviza lui Tudor "Patria este norodul iară nu tagma jăfuitorilor!" fu începutul  modei devizelor revoluţionare şi nu numai. Ele intrară în uzul marilor oameni ai vremii pentru că exprimau concis o idee călăuzitoare. Devizele fură folosite de la paşoptişti la cărturari, de la miniştri la regi, pentru că ele ţineau treaz "norodul". În ciuda înfrângerii, Revoluţia de la 1821 nu a rămas fără rezultate. Iată câteva: restaurarea domeniilor pământene după şirul celor fanariote, a constituit rezultatul pozitiv mai important. Prin restaurarea domeniilor pământene, Principatele au fost eliberate de sarcinile împovărătoare faţă de Fanar şi cele indirecte faţă de Poartă. Un alt rezultat general a fost punerea în circulaţie a ideilor progresiste care au cuprins toate clasele sociale, inclusiv unele pături ale boierimii.


Mânăstirea avu parte sub austrieci de o reconstrucţie spectaculoasă
.

 Pe poiana unde se vede grupul de pelerini, a fost construită mai târziu o vilă, în care,după al doilea război mondial,a fost găzduită o familie de refugiați basarabeni.

În anul 1844 când Gheorghe Bibescu decise restaurarea celor mai vechi şi însemnate monumente istorice ale ţării. Restaurarea de la Tismana,  fu executată de arhitecţi străini în stil neogotic, un stil care deşi era străin şi fără rădăcini în tradiţiile noastre produse cea mai spectaculoasă reconstrucţie, domnul urmând să transforme o parte incintei mănăstirii în palat domnesc. Interesante se văd în imagine anexele: între poarta lui maiorului austriac Johan Weiss şi incintă se vede o clădire, presupusă şcoală particulară a mânăstirii cu o sală de conferinţe, clădire devenită mai târziu, în vremea lui Coşbuc, Sanatoriul Corpului Didactic. La poalele Stârminei (dealul calcaros al peşterii), pe marginea râului, se desfăşurau anexele mânăstirii legate de activitatea industrială (moara, piua, tipografia, fabrica de lumânări, etc.) şi a fermei de animale.

Arhitectul Schlatter şi meşterii săi Scarlat Benis şi Olein au construit la exterior faţade spectaculoase cu ornamentică neogotică apuseană, dar în incintă prin dărâmarea în 1855 a exonartexului deschis al bisericii, a ciunt trupul acesteia eliminând camerele şi exonarthexul ce sprijinea de ambele părţi pronaosul şi o parte din naos provocând o pierdere ireparabilă. Ca un blestem, în anul 1861 mănăstirea luă foc, pornind de la casele domneşti. Reformele din timpul domnitorului Alexandru Ioan Cuza fu altă lovitură grea dată averii mânăstirii, care generă conflicte lăsate cu moarte de om la schitul de pe metocul dat mânăstirii în Săuca Hobiţei. Urmă Războiul de Independenţă şi abia în anul 1888, statul a început restaurarea părţilor arse,  lucrări care s-au terminat în anul 1891.

 

Mânăstirea Tismana şi Vila Sfetea, loc de întâlnire al oamenilor de cultură.


Dr. Constantin Istrati cu barbişon şi un jurnal în mână. Lângă fetiţă, călugărul pitic Gherasim, născut în anul 1815.

Venise totuşi vremea ca, în sfârşit, şi marii oameni de cultură să „cucerească” cu pace, înţelegere şi înţelepciune cetatea Tismanei. Iată-l pe ministrul lucrărilor publice, dr. Constantin Istrati (11 apr. 1899 - 9 ian. 1900) desăvârşind la mănăstire lucrări la Sanatoriul Corpului Didactic în faţa căruia se pozează şi iată-l şi în incinta mânăstirii unde mormântul Sfântului Nicodim fusese refăcut. Şi iată-i la Tismana pe miniştrii Cultelor şi Instrucţiunii Publice: Titu MAIORESCU (23.03. - 12.11.1888) apoi (12.11.1888 – 26.03.1889) din guvernul lui Theodor Rosetti şi  Spiru HARET (31.03.1897 – 30.03.1899) , (14.02.1901 – 20.12.1904) din guvernul lui Dimitrie A. Sturza apoi (27.12.1908 – 04.03.1909) şi (04.01.1909 – 28.12.1910) în guvernul lui Ion I.C. Brătianu. Pătrunşi de un profund sentiment patriotic, cu iubire faţă de patrimoniul nostru naţional ei adunară în vacanţele de vară prin jurul datei de 15 august (hram la Mânăstirea Tismana şi bâlci ţărănesc în poiană) mari personalităţi ale timpului. Atunci fu vremea să poposească în vacanţe şi năsăudenii George Goşbuc şi Grigore Moisil, librarul George Sfetea, tipograful Nicu D. Miloşescu şi trimisul special al lui Spiru Haret la Tismana, Alexandru Vlăhuţă.

Dar să vedem contextul istoric şi politic înainte de venirea lui Coşbuc la Tismana. La un deceniu de la cucerirea independenţei României, prin vitejia românilor de la 1877 şi încoronarea în anul 1881 a lui Carol I ca rege al României, principalele deziderate înscrise în vestitul program al Divanului ad-hoc se înfăptuiseră dar problema naţională şi cea ţărănească devin treptat cele mai arzătoare „cestiuni ale zilei” cum spunea Caragiale.

Problema naţională nu era rezolvată în Transilvania iar cele două mari partide politice, conservator şi liberal, presate de lupta de eliberare şi socială a românilor transilvăneni, în ciuda fricţiunilor reciproce, fură nevoite încă de la 1881 să realizeze unificarea întemeind Partidul Naţional Român cu „Tribuna” ca organ al noului partid, în 1884 sub direcţia lui Ion Slavici, marcând intrarea luptei seculare a românilor într-o fază hotărâtoare. Cunoscutul Memorandum din 1892 şi târârea memorandiştilor în închisoare deşteptă întregul neam, transilvănenii dându-şi seama că rezolvarea problemelor lor nu va fi realizată niciodată la Viena. Privirile românilor din Ardeal se îndreptau acum  spre regat unde libertăţile de care se bucurau regăţenii îngroşară serios adepţii unirii. Ziarele româneşti dăduseră tonul iar cele europene sesizară în sfârşit că românii din Transilvania  "în număr de 3,5 milioane, ar avea dreptul, proporţional, la 75 de deputaţi din cei 417 câţi are camera şi nu au niciunul." (Ministrul francez Georges Clemenceau, în ziarul La Justice)

  În regat, bătăliile românilor transilvăneni cu opresorii maghiari fură privite cu o deosebită simpatie. Începea să se vorbească din ce în ce mai mult despre noua mişcare naţională în România.

Pregătirile din 1890 de la Bucureşti pentru înfiinţarea „Ligii pentru unitatea culturală a tuturor românilor” fură terminate în anul 1891 când acesta fu constituită. Titu Maiorescu grupă studenţii Şcolii superioare normale şi alţi tineri intelectuali în jurul „Junimii”, Simion Mehedinţi, Mihail Dragomirescu, I. Anastasescu Floru, Gh. Dragu, Gh. Şapcaliu, P.P. Negulescu dar şi tineri studenţi ardeleni, S. Mândrescu, I. Lupulescu, T. Buzatu. Pe de altă parte în vechea Ligă culturală începuseră să activeze şi oameni politici, V. A. Urechia, Take Ionescu, Spiru Haret, N. Filipescu, Gr. Brătianu. Prin strădania de a ajuta efectiv acţiunile luptătorilor pentru dreptate socială din Transilvania societăţile culturale şi media românească de peste tot, implicaseră tot ceea ce avea mai reprezentativ tânăra intelectualitate românească dar şi marii oameni de prestigiu ai ţării: Al. D. Xenopol, Caragiale, Delavrancea, Vlahuţă, Coşbuc, Gr. Tocilescu, V. Babeş, Al. Odobescu, I. Bianu, C. Istrati, N. Iorga, D. Onciul, I. Bogdan, V. Pârvan, Şt. O. Iosif, C. Bacalbaşa, Gh. Marinescu, G. Murnu, D. Pompei, Ov. Densuşianu, Oct. Goga şi mulţi alţii, o adevărată armată redutabilă capabilă să promoveze elementul românesc în lumea întreagă.

În paralel cu mişcarea naţională şi problema ţărănească începu să se impună ca problemă prioritară în toate mediile şi în spontanul maselor. Aici se distinge net, cel ce avea să dea cea mai mare importanţă lui George Coşbuc, propagandist din ce în ce mai energic prin poeziile sale, atât în problema naţională cât mai ales în cea  rurală. Militantismul lui Spiru Haret nu avea cum să nu-i apropie. Dintre toţi fruntaşii liberali, Spiru Haret a fost cea mai proeminentă personalitate preocupată sincer de identificarea căilor potrivite pentru îmbunătăţirea condiţiei ţărănimii. Şi s-a potrivit ca tocmai în timpul misiunilor sale ca ministru, Coşbuc să întreţină mediatic elanul spiritului său reformator. El s-a potrivit perfect cu haretismul şi a ţinut, prin opera sa, trează ideea luptei dârze pentru înfăptuirea unor idealuri scumpe maselor ţărăneşti.

August 1901, la “Sanatoriul Corpului Didactic” aflat în faţa incintei Mânăstirii Tismana. Primul rând, de la stânga la dreapta: Alexandru, fiul lui George Coşbuc, pictorul Ghiţă Barbu Bărbulescu, preuteasa Ana Popescu cu copilul Victor Dobrovicescu, Polixenia (Polina) Popescu, fata preutesei şi a popii Matei, cu soţul Dobrovicescu, stând jos, Dincă Schileru, popa Matei Popescu, George Coşbuc.  Sus: soţii Ion D. Popescu, deasupra poetului, familia învăţătorului Dumitru Gh. Popescu: soţia Floarea (Gârleanu), copiii Constanța, Sebastian şi Constantin (C. Popescu-Tismana). Copilul cel mai mic, încă neidentificat.

FOTO: Emmanuel de Martonne, (1873-1955) geograf şi pedagog francez

 Poetul a creat la Tismana, o largă mişcare filo-ţărănească, organizând în sala de şedinţe a Sanatoriului Corpului Didactic de la Mânăstirea Tismana acele „cercuri de citit” cu scopul precis de a îmbunătăţi condiţia de viaţă a ţăranului prin educare şi informare. Dar folosul era reciproc pentru că doar prin contact direct cu ţărănimea şi conducătorii săi direcţi puteau să-şi dea seama de nevoile lor fireşti. Este emblematică fotografia lui Em. de Martonne cu Coşbuc la mânăstirea Tismana surprinzând cu o precizie de mare artist fotograf momentul cel mai elocvent: George Coşbuc priveşte la Dincă Schileru care îmbrăcat în vestita sa haină ornată ţărănească se aşezase mai sus, în rândul „tismănarilor” cu simţământul că înainte de a fi deputat venise din rândul moşnenilor. Poetul priveşte nedumerit la acesta parcă întrebându-se: cum poate un deputat al Gorjului să nu vină în „prima linie” alături de el şi de popa satului?

Această fotografie păstrată de pictorul Ghiţă Barbu Bărbulescu  din Tismana are înscrise în creion anul şi luna fotografierii: august 1901 alături de două numere de telefon, scrise cu cerneală, formate din patru cifre, adăugate cu siguranţă mai târziu. Peste câteva luni, înainte de Crăciunul 1901, în prima vineri a lunii decembrie îşi face apariţia revista „Semănătorul”.

Până la apariţia revistei „Semănătorul” George Coşbuc şi Alexandru Vlahuţă au avut fiecare istoria sa în apariţia revistei. Cel care face primii paşi în apariţia curentului literar ce se va numi mai târziu sămănătorism, este Vlahuţă. Dar şi George Coşbuc l-a secondat în aceleaşi idei prin alte redacţii. Iar când Alexandru Vlahuţă soseşte la Tismana totul se va contopi în ideile programatice ale Semănătorului şi în spiritul reformist haretian. Marele om de cultură, Spiru Haret, va reveni  ca ministru al Cultelor şi Instrucţiunii Publice la 14 februarie 1901 după Take Ionescu, dr. Constantin I. Istrati şi Constantin C. Arion, un ministeriat care-l lăsase tot Spiru Haret acestora, la 30 martie 1899.

Vom vedea ce s-a întâmplat în capitolul al II-lea.

 
Din colecția lui Mihăiță Popescu

Topor din piatră și silexuri găsite în zona mânăstirii

Acest capitol a apărut în revista online „Sămănătorul”, anul III, nr. 12  și în revista tipărită nr.1, din ianuarie 2014



[2] Al. A. Vasilescu – Diplomele lui Sigismund I, regele Ungariei şi Ioan Huniade, voevodul Transilvaniei, dela Mănăstirea Tismana, sunt false, Monitorul Oficial şi Imprimeriile Statului, Bucureşti, 1944

[3] Amănunte în revista „Sămănătorul”, anul III, nr. 1, ian. 2013, pag. 28

[4] Sicriul sfântului a fost luat după 1798, deoarece în prefaţa pomelnicului din acest an, se afirmă că moaştele sfântului se aflau în mănăstire.

[5] În anul 1909 ele se aflau la Academia Română

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LUNA MARTIE SAU ÎMPLETIREA ROŞULUI CU ALBUL

  „Cică Baba Dochia cu gerul ei ăl mare, înfofolea fetile în tri cojoace, de nu mai putẻ să facă nimica…. Una care era  mai mititică, să pus...