vineri, 29 septembrie 2023

George Coşbuc de la Tismana : studii, articole şi amintiri

 NICOLAE N. TOMONIU

MAXIM (IULIU-MARIUS) MORARIU

GEORGE COŞBUC DE LA TISMANA

Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României
TOMONIU, NICOLAE N.
George Coşbuc de la Tismana : Studii, articole și amintiri/ Nicolae N. Tomoniu, Maxim (Iuliu-Marius) Morariu,  – Tismana: Semănătorul, 2016
Conține bibliografie. - Index
ISBN 978-606-93782-7-4
I. Morariu, Iuliu Marius
821.135.1.09-92 Coșbuc, G.

IN LOC DE PREFAȚĂ

Corespondență cu absolventul Universității Babes-Bolyai Cluj-Napoca, Iuliu-Marius Morariu

Facultatea de Istorie si Filozofie, sectia Istorie, (la zi); Facultatea de Teologie Ortodoxă, sectia Teologie Pastorală, (cursuri de zi)

Cuvioase Părinte Ieromonah Maxim Morariu,


Am primit cu atât de mare surpriză şi tulburare vestea Cuvioşiei Voastre „în viata mea au intervenit şi anumite schimbări. Astfel, între timp m-am călugărit, iar acum sunt ieromonahul Maxim Morariu şi sunt duhovnicul mânăstirii de la Salva, jud. Bistrita-Năsăud” încât, aproape tot timpul meu liber de ieri şi din „noaptea Piţărăilor”  l-am consacrat studiului pe toate feţele a acestui prim pas uriaş pentru un tânăr absolvent, şef de promoţie al facultăţilor de teologie şi istorie.

 Am recitit cu drag multe din studiile pe care le-am primit la „Semănătorul”, m-am pus la punct cu semnificaţia anumitor termeni, conduitele şi formulele de adresare ale bisericii noastre ortodoxe iar studiul „Iuliu-Marius Morariu - Tănase Todoran, icoană vie a credinţei şi a istoriei neamului”, l-am reluat de mai multe ori. Ca să vă parafrazez „Cu o astfel de scuză, sper că mă veţi ierta.” (pentru întârzierea răspunsului) dar de mult n-am fost atât de mulţumit de faptul că un colaborator „Semănătorul” a reuşit să devină într-un timp atât de scurt un adevărat semănător într-un colţ al Grădinii Domnului, stropit acum câteva veacuri cu sânge de martir la data aniversării zilei mele de naştere, 12 nov.

E o veste frumoasă pentru mine la capătul a şapte decenii de viaţă şi a patru ca dascăl la ţară, să constat că revolta martirului Tănase Todoran reînvie prin tinerimea de azi în condiţiile unei crize a fiinţei noastre naţionale.

Întreaga românime de pe mapamond a aşteptat destul un sfert de secol, ca să fie liberă şi nu manipulată zilnic, a strâns destul cureaua „tranziţiei”, a plătit destul preţul „liberalizării” pieţei, am muncit degeaba ca nişte iobagi pentru „integrare” şi „privatizare”, fabricile ne-au fost închise, pădurile au fost hăcuite, patrimoniul cultural ne-a fost „retrocedat”, pământul mănos ne-a fost „comasat” ciocoilor vremelnici, armata îşi dă tributul de sânge pe unde nu cotcodăcesc găinile noastre. Frumoasa noastră limbă latină se spurcă zilnic cu englezisme „cul” şi gângăveli de „îîî…” şi „ăăă…”, la finele fiecărui cuvânt scremut de „moderatoare”. Redactorii din mass-media, specialişti în linşaj mediatic, taie vorba invitaţilor la televiziuni interpretează cum vor ei opiniile libere ale acestora, imediat sau prin articole diversioniste de presă.

E rău în democraţia dâmboviţeană de până acum iar la ultimele alegeri, semnalul românilor din ţară şi al celor plecaţi peste hotare - din lipsa unei perspective de viaţă normală - a fost exact o actualizare modernă a revoltei  lui Tănase Tudoran:  ,,De doi ani suntem cătane, adică grăniceri şi carte n-am căpătat de la înalta împărăteasă că suntem oameni liberi. Ne-au scris iobagi, dăm dare, facem slujbe cătăneşti; copii noştri vor merge până la marginile pământului să-şi verse sângele, dar pentru ce? Ca să fim robi, să n-avem nici un drept, copii noştri să fie tot proştii, ori vor învăţa ceva, ori ba? Aşa nu vom purta armele, ca şi sfânta lege să ne-o ciufulească tisturile. Jos cu armele! Alungaţi păgânii din hotarele noastre! Auziţi creştini români, numai atunci vom sluji când vom vedea carte de la înalta împărăteasă, unde-s întărite drepturile noastre; până atunci nu, odată cu capul! Ce dă gubernia şi cancelaria din Beciu, e nimic, îs minciuni goale de azi până mâine!

 Nu ne mai putem aştepta de la revirimente din partea clasei politice şi nu putem privi la noul preşedinte ca la un Mesia atât timp cât puterile îi sunt limitate iar schimbările le fac tot parlamentarii şi guvernanţii care se schimbă la cârmă ca plantoanele la armată.

Trebuie să ne luăm soarta în propriile mâini şi să schimbăm societatea înlăturând tarele ei nu prin legi ce se schimbă precum ciorapii, ci din interiorul ei pentru acolo zace boala linguşirii stăpânilor şi propăşirea lor la alegeri pentru un litru de ulei şi o pungă de zahăr.

Aţi fi putut găsi iubite părinte Maxim un loc călduţ prin Cluj, s-ar fi deschis multe uşi pentru un premiant de două facultăţi. Cu atât mai mare a fost surpriza mea pentru decizia de a vă întoarce în satul natal alături de părinţi ! Un exemplu pentru cei care-şi părăsesc satul plecând în lume şi îşi lasă acasă părinţii neajutoraţi cu toate treburile casei pe mâna lor având o pensie de mizerie care nu acoperă nici măcar un sfert din nevoi.

Surpriza şi tulburarea mea vine şi din faptul că deşi conştient de marile provocări legate de greutăţile mânăstirilor noastre - care ne având o strategie viabilă de autoîntreţinere recurg la paleative efemere ce le vor aduce în situaţii critice – aţi ales să duceţi greul alături de maica Stareţă Stavrofor Moisa şi de autorităţile locale pentru a face din Mânăstirea Salva un loc sfânt şi trainic.

Am citit în ziare despre chiliile măicuţelor ale căror ziduri se şubrezesc în fiecare sezon ploios. E prima mare provocare şi ea va trebui rezolvată înaintând unde trebuie proiecte bine gândite şi mediatizate corect. Nu trebuie lăsate ziarele de trei parale să avanseze vreo pomană a „mult-mediatizatului miliardar Gigi Becali”: banii acestuia trebuie refuzaţi fiind bani furaţi. Să nu promovăm „neohaiducii” care fură de la ciocoi şi dau la săraci, să cerem statului ca sumele confiscate de la hoţii şi fraudatorii de azi să fie distribuite aşezămintelor culturale şi bisericeşti aflate în suferinţă.

Mânăstirile nu trebuie să admită daruri şi metohuri de la hoţi care construiesc hoteluri în incinta  mânăstirilor. Multe mânăstiri, chiar cu mare renume, sunt sufocate de cheltuielile de întreţinere a acestor spaţii de cazare neprofitabile construite de noii Mustafa-Paşa care în acest fel speră iertare de la Dumnezeu  pentru crimele făcute.

Mânăstirile şi bisericile trebuie să educe lumea pentru adevărata danie creştină, să încurajeze distribuţia, de la cel ce are prea mult, la cel ce n-are deloc, pe amenajări de tipul prezbiterelor din occident (vizitate personal) şi accesoriile parohiale din timpul regatului. Azi doar o singură anexă parohială este construită în oraşul Tismana şi sunt 18 biserici!

Biserica „Izvorul Tămăduirii” Tismana organizase în 1939, pe lângă parohie o cantină pentru 38 elevi săraci, în 1928, Elena Coșbuc a dat școlii o bibliotecă cu 500 volume, în 1935 se înființează un cor bisericesc. Biserica „Buna vestire” Tismana avea o cantină pentru 30 elevi sărac, cu ajutorul. Societății „Dorna Tismana” şi un Cămin Cultural, înfiinţat în 1924, cum avea în 1938 şi biserica Vălcele sau cum avea biserica Sohodol în anul 1938 iar pe lângă ea, bibliotecă, cantină şi casă parohială. Bisericile Topeşti, Gornoviţa, Celei şi Racoţi aveau şi ele cămine culturale şi biblioteci, şi absolut toate, aveau pământ agricol şi păduri încă din anul 1864.[1]

Mânăstirea Tismana întreţinea şcolile particulare din trei sate ale Tismanei încă dinainte de legiferarea învăţământului de stat gratuit iar chiria primei şcoli de stat din Târgu-Jiu a fost plătită de egumenul mânăstirii Tismana.

Şi bisericile şi mânăstirile de azi trebuie să redevină ce au fost odinioară. Să cerem ferm şi cu demnitate ca statul să nu mai distribuie prin primării pe criterii politice ajutoarele de la Uniunea Europeană, acestea să fie distribuite fără liste preferenţiale şi fără evaluări false de venituri, prin biserici şi mânăstiri aşa cum era pe vremuri.

Preoţii trebuie să contribuie la culturalizarea şi educarea populaţiei, să organizeze cabinete de documentare şi informare digitală în locul vechilor biblioteci, să se implice cu drag în viaţa civilă, nu să fie asistenţi pasivi ai ei.

Ruperea de activitatea educativă şi culturală a bisericii va duce inevitabil la discreditarea clerului şi implicit la involuţia bisericii. Să cerem ministrului culturii cu fermitate schimbarea legii care subvenţionează şi dă bonusuri de eliberare a hoţilor pentru că scriu cărţi. N-are nevoie poporul a citi o carte a unui autor a cărui mentalitate a fost hoţia, prădăciunea şi corupţia. Fondurile pentru cărţile puşcăriaşilor să le acorde guvernul, bisericilor şi asociaţiilor care au în statut editarea de cărţi şi reviste. Nu este normal că să trimit revista „Sămănătorul” Mânăstirii Tismana sperând într-o colaborare sau nişte abonamente iar aceasta să ridice neputincioasă din umeri că n-are fonduri la capitolul „Cărţi şi publicaţii periodice”

  Să ne strângem rândurile şi să cerem ferm de la noul împărat, guvernul, şi de la  noua împărăteasă Teresa, Coana Europa, să aloce fondurile necesare pentru  educarea şi culturalizarea ţăranilor, care în imensa lor majoritate practică agricultura de subzistenţă. Unii au ajuns la limita analfabetismului iar miniştrii şi secretarii de stat la un nivel mediu sau al facultăţilor de provincie şi particulare unde diplomele înseamnă bani, nu învăţătură. Preşedintele nou ales şi-a exprimat deja această intenţie de sprijinire a educaţiei, să vedem cât de aplicată va fi. Deocamdată vedem că nu e.

  Departe de mine gândul Cuvioase Părinte Ieromonah Maxim Morariu, să dau eu unui şef de promoţie sfaturi, vă scriu aceste rânduri doar în perspectiva unui articol bazat pe acest e-mail pentru care vă cer aprobarea.

Sunt convins că aţi cântărit demult toate provocările legate de noua cale aleasă de viaţă şi aţi elaborat un plan de acţiune foarte meticulos, fiind desigur multe de făcut.

Să ne rugăm bunului Dumnezeu pentru izbândă deplină în planurile  Cuvioşiei Voastre, pentru salvarea chiliilor din dealul martirilor şi propăşirea mânăstirii pe calea dreaptă, a dezvoltării ei conform vechilor norme şi tradiţii care au apărat naţiunea română de toate provocările marilor imperii.

 

Mulţumesc pentru urările de Sfintele Sărbători, fie ele să vă aducă, la toată familia şi obştea, sănătate şi putere de muncă, şi să vă îndepliniţi tot ce v-aţi propus în anul care vine.

 După cutuma lui Artur Silvestri, de Crăciun vă trimit în dar „Secretul Rugului Aprins” ce porneşte de la nişte documente ale mitropolitului Tit Simedrea şi „Arhetipul călugărilor sciţi” vorbind de isihia Preacuviosului nostru Părinte Nicodim de la Tismana. Sper să vă fie de folos şi mai sper ca să găsesc anul viitor timpul necesar descrierii (dacă voi putea, eu fiind un credincios ne-practicant) sentimentelor trăite de mine în afara spaţiului şi timpului în chilia de rugăciune de la mănăstire şi în peştera Fuşteica de la Isvarna Tismanei.

CRĂCIUN FERICIT!

Colind de izbândă,

NNTomoniu, 24.08.


Vlăhuță pe puntea de la „Aleea Tainelor
” – Tismana, 1901


A. Despre revista Sămănătorul și noile legături

Tismana – Năsăud (N. N. Tomoniu)

Revista „Sămănătorul” este o publicaţie a Editurii „Semănătorul” Tismana înfiinţată în ianuarie 2013, aparţinând Asociaţiei „Semănătorul Tismana”, având ca director de revistă şi de editură pe dl Nicolae N. Tomoniu din oraşul Tismana. Revista apare tipărit de când a început să publice o serie de articole care vizează activitatea de la Tismana a poetului George Coşbuc şi a unor cunoscuţi prieteni şi rude ale poetului, unii, foşti învăţători renumiţi ai şcolii numită în perioada interbelică Şcoala „George Coşbuc” din satul Tismana.

Interesul faţă de acest subiect a fost resuscitat recent, cu prilejul jubileului la 150 ani organizat la Colegiul Naţional „George Coşbuc” din Năsăud, renumită instituţie de învăţământ care a format o pleiadă de oameni de cultură şi ştiinţă înscrişi la nemurire în conştiinţa poporului român, tot aşa cum şi George Coşbuc a rămas în memoria colectivă a locuitorilor Tismanei pentru faptele sale de aici.

Dar istoria noilor relaţii Tismana - Năsăud, Tismana - Salva, în ultimă instanţă, prof. N. Tomoniu – ierom. Maxim Morariu nu poate fi deplină fără a se cunoaşte istoria noii reviste „Sămănătorul , a editurii (online şi tipărit) Semănătorul, activitatea studentului în teologie şi istorie, Iuliu Marius Morariu, în final, strălucit şef de promoţie în cadrul facultăţilor de teologie şi istorie a Universităţii „Babeş Bolyai” Cluj-Napoca.

Revista „Sămănătorul este o continuare a publicaţiei literare online concepută artistic şi tehnic în luna iunie a anului 2011, de către directorul acestei publicaţii - Nicolae N. Tomoniu - editor si manager al site-ului www.samanatorul.ro cuprinzând revista şi „Editura online Semănătorul”, cea din urmă, înfiinţată împreună cu Artur Silvestri (1953-2008) în anul 2007. De-a lungul timpului, editura online a publicat online 627 cărţi şi 32 numere de revistă. Apoi, din ianuarie 2013 s-a adăugat editurii online şi cea „pe hârtie”: Editura „Semănătorul” Tismana. Ea are deja 10 cărți tipărite în anul 2016, 8 cărţi tipărite în anul 2014, şi a distribuit prin e-mail revista online “Sămănătorul” la 357 persoane.

 Începând cu luna octombrie 2013, cu sprijinul Primăriei Tismana, în baza Legii privind susţinerea şi promovarea culturii scrise nr. 186/2003 şi ale Legii nr. 350/2005, revista „Sămănătorul” apare şi în format tipărit. Profilul este acelaşi: promovarea scriitorilor care au publicat volume noi la editura online sau articole noi pe blogurile asociaţiei.

În anul 2013, publicând, fie tipărit, fie online, o serie de scriitori gorjeni şi având loc lansări de carte pentru volumele tipărite, aceşti autori au devenit membri ai asociaţiei, sunt abonaţi la revista tipărită şi publică în ea extrase din operele tipărite sau articole noi. Astfel, primilor scriitori înscrişi, Doru V. Fometescu şi Florian Văideianu li s-au alăturat mai vechii consacraţi ai literaturii gorjene, Ion C. Gociu, Dumitru Dănău dar şi alţii şi-au exprimat dorinţa să colaboreze, ca de pildă prof. univ. dr. Ion Mocioi, specialist în scrierile vechi, prof. univ. dr. Ion Popescu Brădiceni cunoscut scriitor sau la fel de cunoscutul prof. Dan Pupăză.

Acestor  gorjeni de cinste, li s-au adăugat scriitori renumiţi de la „Editura online Semănătorul”, nume grele ale revistei: filologul Alexandru Melian – Franţa, Al Florin Ţene, preşedintele Ligii Scriitorilor Români, teologii şi criticii literari Cezarina Adamescu – Galaţi, Iuliu Marius Morariu – Salva-Năsăud, specialistul în indianistică George Anca, economistul Alex Berca – SUA, poeţii Vasile Mic - Baia Mare, † George Ene– Târgovişte, † Lucia-Silvia Podeanu şi mulţi alţi colaboratori. Revista „Semănătorul” devine din ce în ce mai cunoscută după o activitate de câţiva ani în lumea largă de pe spaţiul virtual Internet.

Cu alte cuvinte,  revista „Sămănătorul” s-a reîntors acasă la Tismana, de unde a şi plecat spre Bucureşti în anul 1901, prin strădania lui „Badea Gheorghe” Coşbuc, poetul nostru naţional, Alexandru Vlăhuță și librarul George Sfetea.

Şi n-a venit singură! Din meleagurile năsăudene ni s-a alăturat și absolventul Universității Babes-Bolyai Cluj-Napoca, Iuliu-Marius Morariu, așa cum scriem și mai sus.


[1] ANUARUL MITROPOLIEI OLTENIEI, CRAIOVA, Tipografia Sf. Mitropolii a Olteniei, Râmnicului și Severinulul, 1941


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LUNA MARTIE SAU ÎMPLETIREA ROŞULUI CU ALBUL

  „Cică Baba Dochia cu gerul ei ăl mare, înfofolea fetile în tri cojoace, de nu mai putẻ să facă nimica…. Una care era  mai mititică, să pus...