Badea Gheorghe Coşbuc la Tismana - (N. N. Tomoniu)
1. Amintiri
din copilăria mea pe Valea Tismanei
M-am născut la două luni, două săptămâni și șase zile de
la întoarcerea armelor împotriva nemților și tată-l meu, Nicolae I. Tomoniu, a cerut să fie demobilizat având o fetiță și un
copil pe cale să se nască. Strategia tacită a demobilizării unor trupe din
armata română, pentru a nu lupta contra unor foști camarazi nemți, a contat și
ea dar așa cum povestea taică-meu, hotărâtoare au fost două seturi de pietre de
brichetă, primite la Kerci de la un caporal neamț, care au ajuns unde trebuie.
Casa noastră nouă nu era terminată iar ce-a veche trebuia dărâmată și împărțită
frățește, așa că, taică-meu s-a angajat casier la Ocolul Silvic, care oferea locuință pentru salariați.
Aici m-am născut eu, în aria străvechiului oraș
medieval din jurul Mânăstirii Tismana care devenise
stațiune climaterică prin sârguința
celor care înființaseră, la 20 aug. 1908, Societatea „Dorna Tismana” după numele părții nordice a râului Tismana, Dorna,
apă învolburată la fel ca inimile membrilor societății: poetul George Coșbuc, librarul George Sfetea, tipograful Nicu D. Miloșescu, arhimandritul Corneliu Săbăreanu de la
mănăstire, preotul iconom D. Lungulescu, proprietarul morii de pe Dorna, Gheorghe Petrescu, conductorul C. Popescu și
deputatul-țăran din Târgu-Jiu, Dincă Schileru.
Vilele din perioada aceea din Valea Tismanei erau puține:
Sfetea, Danielescu, Roșianu, Miloșescu, Chiricescu, Lungulescu, Puiu dar erau și imobilele pentru
servicii, moara Petrescu, morile și piua mânăstirii, varnițele I. D. Popescu, restaurantul Rozica, Ocolul Silvic, postul de poliție și spitalul cu grădina de zarzavat
a societății Dorna, pe lângă tipografia, fabrica de lumânări și
Sanatoriul Corpului Didactic ce țineau de
mănăstire.
Aici, în casa angajaților ocolului silvic mi-am
petrecut primii ani din viață, învățându-mă să merg prin aleile cu trandafiri ale ocolului silvic, prin Parcul Chihaia brăzdat de
Aleea Tainelor a lui Coșbuc, bând apă de la Fântâna Chihaia și odihnindu-mă
la Masa Fraților unde Coșbuc,
odinioară, stătea la sfat cu istoricul literar și profesor italian la
Universitatea București, Facultatea de Litere și Filozofie, Ramiro Ortiz pe tema Divinei
Comedii. Coșbuc, pusese la cale revista „Semănătorul” împreună cu
Alexandru Vlăhuță și cântase
prima variantă a unui imn național împreună cu compozitorul Alfonso Castaldi pe versurile
poeziei „La arme” scrisă de
redactorul lui de la „Semănătorul”, Șt. O. Iosif.
Cînd m-am
deprins bine să vorbesc și să înțeleg pe cei din jur, am fost copilul răsfățat
al unei rude cu Elena Coșbuc și anume, Rozica Popescu. Vizavi de „casa” mea provizorie era restaurantul „La
Rozica” al doamnei Rozalia (Rozica), a doua soție a lui Ion D. Popescu, negustor, frate vitreg cu Mișu Popescu, primarul Tismanei, căsătorit cu Zagora (Zaga), cumnată cu George Sfetea care ținea pe Draga.[1]
Nu întâmplător Badea Gheorghe (Coșbuc), așa cum era cunoscut în sat[2], își cheamă toate rudele de la Tismana, majoritatea Popești, la 15 august 1901, în ziua Sântămăriei Mari și fac împreună o fotografie ca amintire, pe care o puteți vedea, chiar de două ori, în paginile următoare.
În imagine: Emil Popescu cu băiatul său Mihăiță, la dreapta, mama sa,
doamna Rozica ce ținea restaurantul. Pe stânga, după copacii
care se văd, era locuința provizorie a familiei Tomoniu
Doamna Rozica era o femeie
tare de treabă. Mi-a rămas întipărită în minte ziua când m-a luat de mână și
m-a dus la restaurantul ei și mi-a dat o tocană cu mazăre. Am ținut momentul în
minte toată viața pentru că muma, fată de cioban, mă hrănea cu lapte, brânză și
ouă, supă de legume și era pentru prima dată când mâncam o tocană de la
restaurant. Încă de mic muma mă învățase o seamă de cântece ciobănești pe care
i le cântam doamnei Rozica și fiului său Emil Popescu ca să mă „tragă”
cu bicicleta. L-așteptam la drum și-i strigam: „- Cum bicicleta, cum gata cântecul !”
Apoi, văzând doamna Rozica că am ținere de
minte, m-a învățat poezia „Mama” a lui George Coșbuc iar când am
recitat-o cum trebuie, nenea Emil, fiul ei, care era planificator la Ocolul Silvic m-a suit într-o zi de salariu pe masa chioșcului ocolului silvic, a
pus pălăria lângă mine și așa de frumos am recitat poezia încât pădurarii mi-au
pus tot mărunțișul pe care-l primiseră în pălărie. Doamne ce bucurie ! Am
tulit-o tot într-o fugă la doamna Rozica pentru a-mi
cumpăra o pungă de bomboane lucios colorate și cu ciocolată la mijloc,
minunăție de care nu am mai avut parte toată perioada comunismului.
N-am mai avut parte nici de cărțile de desene animate
pe care mi le-a trimis doamna Draga de la vila
Sfetea, până în studenție când la Timișoara apăruseră la chioșuri revistele Pif franceze.
Când ne-am mutat în sat, taică-meu și-a cumpărat bicicletă.
Din păcate, e singura fotografie de când eram copil.
Nu știu câți ani să fi avut atunci, vreo trei-patru, poate cinci, când înainte de a mă duce cu colindatul m-am dus cu muma de mână la Draga să-i ducem niște brânză, noi având pe lângă locuința ocolului și un grajd în care țineam oi. Când am ajuns, am urcat o scară de ciment mare și lungă și am bătut mult în ușă până ni s-a deschis. Parcă văd și acum! Ușa se intredeschisese puțin lăsând să văd o ființă firavă, numai piele și os, cu ochii albaștri ca ai lui muma dar intrați în orbită. Rămăsesem mut, uitasem de „sărumâna”! „ – Tu ești Victoară[4] ? Dă-mi săcuiul să-l golesc și să-ți aduc banii.” se auzi vocea stinsă a acelei bătrâne doamne pe care mi-o închipuisem altfel a fi doamna Draga, a unui domn mare din Craiova. Ușa se deschisese acum mai mult, cât să arunc o privire: un coridor lung-lung, cu covoare pe jos, uși multe pe stânga și pe dreapta, dulăpioare frumos ornate lângă ele, oglinzi și lămpi cu suport auriu pe pereți. In fundul coridorului, deasupra unei uși, o pendulă rotundă țăcănea rar și, mi se părea mie, parcă sinistru.
Simțisem în aceea ființă o durere sufletească pe care
o percep și acum. Ne-am întors tăcuți, pe lângă mănăstire ne-am închinat iar
muma, parcă îngândurată și tristă și ea, m-a lăsat la doamna Rozica.
Cum m-a băgat înăuntru, i-am spus pe șoptite:
” - Doamna
Rozica, doamna Draga este bolnavă !”
„ – Nu puiule,
a-nceput naționalizarea! O să-i ia comuniștii vila, noi poate scăpăm, avem doar
sala, barul, mese și scaune, bucătăria e
una improvizată în spate. Ne rugăm la Dumnezeu să scăpăm !”
Am început să plâng. Nu mai plânsesem de când am pășit
peste un șarpe negru, mergând pe poteca dintre niște bălării din fața grajdului
cu oile. Muma a sărit spre mine cu un țipăt ireal smulgându-mă de la pământ ca
pe un fulg: „ – Șarpele măăăă !”
Plângeam acum pentru că o să vină un șarpe mare, mare
și o să ne ia casele la toți.
*
***
Aveam ca vecini două familii cu oameni buni și de
ispravă. Familia negustorului Ion D. Popescu și a părintelui
Dumitru Lungulescu. De la doamna Rozica Popescu am învățat ce
înseamnă curățenia, așa cum va afirma mai târziu Ramiro Ortiz: „Ajunşi în sat[5], intram la cîrciumă (o
cîrciumă frumoasă şi tare curată, cu ferestrele împodobite cu muşcate roşii ca
focul!), ceream o oca[6] de vin, pîine şi
brînză și ţărăneşte și româneşte continuam să vorbim despre Dante.”
Preotul iconom D. Lungulescu[7] își
construise vila dincolo de Ocolul Sivic, pe aceiași parte a drumului cu noi.
Fiind copil, nu mai țin minte dacă el sau un fiu de-al
lui locuia acolo. Cert este că taică-meu se ducea acolo fără mine, probabil
eram cam limbut și-i încurcam, gândeam eu. Oamenii mari discută lucruri
serioase. Așa bănuiam de îndată ce de acolo, taică-meu venea „acasă” cu un
săcuiel de cărți dar niciuna pentru copii. Erau cărți mari, cu coperte groase
pe care taică-meu le suia în pod la casa nouă, deși casa nu era terminată.
Lăsa bietul om cărțile lui bisericești pe mâini
sigure. Mai târziu am aflat că a fost săltat de securitate împreună cu mai
mulți călugări, în frunte cu Sfinția Sa Părintele Iscu, pe motiv că „vorbeau printr-o stație radio cu americanii”.
1959. Familia Virgil Căpraru în vizită la copiii lui Johan Lemac
Vila Lungulescu a fost, din
câte bănuiesc, printre primele naționalizate pentru că acolo a fost adusă familia
Johan Lemac, români din părțile sudice ale Poloniei, cu care România
se învecina înainte de război. Aveau un băiat, Boris și o fetiță Marta cu care
nu țin minte să mă fi jucat, probabil era de țâță sau s-a născut după ce m-am
mutat eu în casa nouă din sat. Boris era curat îmbrăcat, cam tăcut față de Emil
al Rozicăi și cu greu accepta să ne plimbăm prin Parcul Chihaia, nu bănuiam de ce.
Joaca n-a durat decât iarna aceea, trăgându-ne cu
sania lui de fier, raritate pe vremea aceea. Spre primăvară iar am plâns. Au
venit niște oameni ciudați la Ocolul Silvic, au strâns toți pădurarii în fața chioscului și s-au
răstit la ei să ia de urgență cazmalele și să scoată toți trandafirii din
curtea ocolului. Doamne, Doamne ! Aceștia să fie șerpii de care auzisem că vin
să ne ia casele? Deja mă înciudasem de
bieții trandafiri, tufe mari cu flori de toate culorile, când, dintre acești
diavoli, un șarpe umflat și greu s-a suit cu fundul pe masa unde spuneam eu
poeziile. Învârtea o nuia de alun când a răcnit: „Astăzi să terminați, pentru că mâine treceți dincolo să scoateți
tufele de aglice”.
Doamne Dumnezeule ! „Dincolo” era Parcul Chihaia, iar aglicele, murele și fragile erau fructele mele
preferate! Le strângeam într-un coș de nuiele și le mâncam la Masa lui Coșbuc, treceam puntea, dădeam o mână, două, doamnei Rozica și iute cu
grosul la ai mei.
Am fugit cât
puteam de tare „acasă”, plângând, am luat opregele mumii în cap ca să nu mai
văd pe nimeni.
Soru-mea, Rodica, m-a luat în brațe și mi-a spus:
„ Lasă Nicule,
nu mai plânge că ne mutăm la casa nouă.”
Și a venit abia peste un timp unchiul Gică Tomoniu cu carul ca să
ne mutăm. Și când a fost mai cald, pentru că acolo n-aveam nici lemne, nici
sobe.
Am mai plâns când m-am dus la grădiniță, nu eram eu
obișnuit cu atâți copii în jur și atâta gălăgie. Trăisem singuratic printre
rudele lui Badea Gheorghe (Coșbuc) pe Valea Tismanei.
Apoi am început școala și n-am mai plâns, era rușine.
Și nu plâgeam eu din orice. N-am plâns la trei ani când cozile de topor
sovietice declaraseră regatul „Republică
populară” dar țin minte că, în anul 1948, unchiul Grigore Tomoniu, mecanic pe trenul regal a plâns. Ne povestea cum a
fost expulzat M.S. Regele Mihai și regreta că
intrase în sindicatul muncitorilor de la Depozitul CFR Grivița. „Bine că n-am intrat la comuniști, că vor
urma vremuri grele de sărăcie și necazuri, măi nepoților !”
Și așa a fost. Taică-meu a plecat la câmp, a cules de
pe urma batozelor spicele rămase, le-a treierat dând uium și s-a întors cu saci
de grâu dar și de porumb acasă. Era fericire când tăiam mămăliga cu ața și o
amestecam în strachină cu unt și brânză.
Naționalizările, cu „șerpii care ne iau casele” nu începuseră imediat sau cel puțin nu știam
eu. Abia prin școala primară și prin clasa a V-a a început prigoana dascălilor.
Se naționalizau nu numai vilele dar și casele mai arătoase ale unor dascăli. Pe
taică-meu, dacă tot se mutase în sat, l-au chemat la primărie să se ocupe de
inventarierea bunurilor naționalizate. La început n-a vrut: „Păi de aia luptai eu la Cotul Donului ? Ca să vând bunurile rudelor și camarazilor
mei de luptă din sat ?”
L-a convins dascălul Nicola Chițiba, vecin cu noi.
„ – Nicolae,
nu te pune cu comuniștii, fă ce-ți spun pentru că vezi ce se întâmplă ! Pe-ai
de la mănăstire i-arestară, pe popa Marcău se zice că-l va lua, pentru că prea
vorbește gura fără el. Pe Dumitru îl luară, pe Mișu îl luară. Mie îmi șopti Ion
că la el la primărie veni adresă. Să fug că vin securiștii și mă ia împreună cu
văru Ion Neferescu. Mă dusei la
el, și-i nărod, zice că n-a fugit la Mărășești de un batalion de nemți și fuge acum de o mână
de securiști? O să-i ia medaliile date de rege și gata! Eu fug la noapte la
Lelești[8] fără el. Tu vezi-ți de
treabă, ascultă-i pentru că nu ești pe listă la securitate, ai fost brutar
înainte de război dar te cheamă la inventare pentru că ai fost în armată și la
cancelarie.”
Așa a ajuns
taică-meu, Nicolae I. Tomoniu, să facă inventarul și să vândă sătenilor bunurile
confiscate de la Vila Sfetea de pe Valea
Tismanei, aduse în sat în încăperile casei dacălului Dumitru
Constantinescu, pe care o inventariaseră alții mai înainte și-i
vânduseră bunurile mai de pomană. Fiind atât de ieftine lucrurile „chiaburilor”,
a cumpărat și taică-meu o noptieră, o oglidă venețiană, o somieră, o pictură de
artă, vederi înrămate într-un singur tablou și… O Doamne ! Pendula pe care o văzusem
pe coridor la doamna Draga Sfetea! A
costat doar 5 lei și ne-a ținut până prin ’70 când i s-a rupt arcul! Și la
somieră au ruginit arcurile ș-am făcut o capră de tăiat lemne din ea. O țin
prin curte, prin ploaie, de vreo 45 de ani și n-a ruginit! Făceau capitaliștii
oțel amestecat cu aramă, lucru să țină secole, nu glumă.
Acesta este finalul cumplit al amintirilor mele ce au avut legătură cu urmașii celor ce construiseră Vila Sfetea, emancipaseră alături de familia Coșbuc, satul Tismana și făcuseră din el stațiune climaterică în timpul regatului !
[1] Atât Zagora cât și Draga proveneau din Voivodina, localitatea Vârșeț
unde exista o importantă comunitate de români. Din 2005 avem acolo un consulat
general pentru circa 6.000 de români reprezentând cam 11% din locuitorii
comunei Vârșeț, aflată la mică distanță de granița noastră.
[2] BÁDE s. m. (Pop.) 1. Termen politicos de adresare
către un om matur sau mai vârstnic (de la țară); nene. 2. Termen mângâietor
folosit de femeile de la țară pentru bărbatul iubit. [Art.: badea] – Et. nec.
[3] Familia Sfetea era constituită astfel:
Costică Sfetea căsătorit cu Elena, George Sfetea căsătorit cu Draga și
sora lor mică Elena, căsătorită cu George Coșbuc.
[4] Numele de fată al mamei : Victoria I. Băbău, soră cu Liuța. Frați, Ionilică și
Nicolae, plecați la muncă în Constanța, rămași acolo.
[5] De fapt, cei de la Vila Sfetea îi spuneau
zonei unde stăteam noi, luncă.
[6] Clondirele de măsurat în litri și ocale le țin și eu minte la barul dnei
Rozica. Vedeți detalii la final, „Fotografii legate de
conținutul cărții”
[7] Fondator al Societății Dorna Tismana alături de
George Coșbuc
[8] Vezi mărturia dnei Popeangă din „Monogr.
orașului Tismana”, vol. I
[8] Vezi mărturia dnei Popeangă din „Monogr. orașului Tismana”, vol. I
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu