Ștefan Ieromonaful
Viața Sfântului Nicodim
Paginile 12-46
https://tismana.ro/nicodim/cap1.htm
- Paginile 12-46 - În căutarea locului sfânt
În căutarea
locului sfânt
Steiul Coziei din satul Sohodol – Tismana, în vârful căruia Nicodim ar fi vrut să ridice mănăstire. Din satul Sohodol, s-a ridicat neamul Basarabilor
NOTĂ
Dat fiind faptul
că site-l oferă şi imaginea paginilor originale, nu mai păstrăm aici ortografia
timpului.
Mai întâi că nu
suntem obişnuiţi cu ea şi o citim mai greu, şi în al doilea, nu toate
calculatoarele sunt echipate pentru a reda caracterele scrierii vechi.
Astfel că, am
înlocuit cu echivalentele de astăzi următoarele caractere:
û, ô şi ê cu â
ó cu oa
é cu ea
ĕ cu ă
đ cu z
ŭ final se exclude
Bun lucru şi drept şi tutulor celor ce voiesc a bine-cuvânta pomenirile sânţilor, şi a ne împărtăşi laudelor lor, nu numai aceia, precum zice Davicescul acel glasu; pomenirea drepţilor cu laudă, şi celor drepţi se cuvine laude; ci şi întru însuşi vederile înkipuitoare, tot-de-una a avea pre nevoinţele şi isprăvile acestora, cele cu vitejie făcute înprotiva trupului şi ale duchurilor ne-curate. Precum şi a grăi prin cărţi, scrise pre ale lor, cuvios lucru şi blagocestiv este. Pentru că amândoă întrând şi prin vedere şi prin auzire cătră fapta bună acelor întăî înkipuitoare şi cătră dumnezeiasca râvnă pre noi ne suie, întru care sânţita scriptură aceea se împlineşce, carea zice : arată mie faţa ta si mă fă pre mine să aud glasul tău, că amândouă prin cuvântul cel scris se fac auzite. Şi prin învăţătura cunoştinţei cu taină s'au învăţat cele dumnezeeşci. Deci şi noi de însuşi acestea amândouă neînpărtăşit fiind, mă tem şi cătră uneltire fără îndrăzneală mă aflu, ca gura să deşkid şi mâna să întind; că multă este nemicinicia sărăciei minţei noastre, şi puţină iscusinţă.
Pentru că nu aceia a nu lăuda
dupre vrednicie este osândă, ci aceia adică dupre putere a nu grăi este
osândire. Şi aducându'mi aminte pentru
ne-ascultarea cea osândită
strămoşească a Evei; şi de robul cel rău. carele în pământ talantul
l'a îngropat; Şi ca nu cumva prin prea multa zăbavnica trecere de vreme
în uitare se vie multe din minunile
Sântului, care s'au făcut de alţii a le da înscris prin predoslovia
de mai nainte scrisă, cât şi pentru
facerea sântelor sale Mânastiri
Vodiţa şi Tismeana, pre ce vreme de
Domn s'a făcut. Pentru că se ştie, precum norul ascunde, pe soare, aşa şi vremea acopere pre
cele ce nu se grăesc. Şi măcar că 42 de zecimi de an şi mai mult
ceva sunt până acum, de când prea sânţitul sfârşit cel prin obştesca datorie a
firii omeneşti l'a priimit prea fericitul părintele nostru, Sânţitul Nicodim, însă îndemnat fiind
am aduna de prin chrisoavele
Mânăstării şi de prin alte scripturi; apoi şi de pre la Părinţi
bătrâni, bărbaţi şi iubitori de
adevăr, care mai'nainte de noi câte cu 40 şi 50 şi 60 de ani au foşt locuitori într'această sântă, Mânăstire Tismeana din tinereţe,
carii şi ei au adunat dela alţi bătrâni, ce era veniţi mai naintea
lor în Mânăstire iarăşi din tinereţe.
Carii aceştia zic, că avea
ştiinţă din cetirea istoriei Sântului, care a fost scrisă kiar de
ucenicii sântului. Şi zic că fiind acea istorie scrisă pe limba sloveniască
s'ar fi dat de un Egumen al Mânăstirei
mai din vekime unui boer mare,
ce venise dela Bucureşti la Mânăstire pentru înkinăciune ca să o
tălmăcescă şi să o tipărescă la Bucureşti pre rumânie, şi din pricina
răzmiriţilor celor mari, ce au fost pre acea vreme, s’a răpus de la acel boer
istoria sântului.
Iară
noi alergând aicea şi acolo nu numai la părinţii Mânăstirii, precum s’a zis, ci
şi l'a alţi bătrâni cu ştiinţă lăcuitori de prin satele Mânăstirei cele
dinprejur, cât şi dela alţii, carii au avut ştiinţă adăvărată de la Părinţi şi
moşii şi strămoşii lor, am adunat pre cele din tânără vrîsta lui şi până la bătrâneţe
şi ale morţei povestiri prea veselitoare şi minunate şi adunând, ca dintr'un
adânc şi din uitare culegându-le,
râvuind pre albina cea iubitore de osteneală, care din multe flori
adună pre cele de folos la lucrarea
mierei. Şi povăţuească Iisus Christos adevăratul D-zeul nostru,
cela ce luminează pre tot omul, ce vine în lume, cela ce singur este mintea
acelor, ce cu blagocestie înţeleg şi se înţelegi şi cuvânt acelor, ce zic şi se
zic, şi tuturor toate şi este şi se face, cela ce dă luminare de învăţătura a
cunoaşte, când se cade a zice cuvânt, că arătarea cuvintelor lui luminează şi
înţălepteşce pre prunci, şi acestea adică până la atâtea.
Dară
ca să nu mai lungim cuvântul, prin mai lungi cuvântări, ţiindu-ne de începutul,
ce zace înainte, pre începătura acestei vieţi lui D-zeu plăcută, viu înainte
cuvântând'o. Că mare si iubit este Sântul Prea Cuviosul Părintele nostru
Nicodim sânţitul. Carele întăi începe aceasta duchovnicescă prăznuire, întru
această sântă Lavră a sa. Şi de unde îi vom aduce cununa laudelor vieţei lui.
Şi cum şi pre străduirea şi ostenela strălucitei petrecerii lui vom povesti-o
nu mă dumeresc foarte, iubiţilor. S’au cum pre buna îndrăznela lui cea cătră
D-zeu o voi spune. Pentru că minunile cele prin darul cel de sus de dânsul sâvârşite,
minunate având pre povestire, îmi clăteşce gândul meu şi îl spăimentează. Insâ
pre cât va ajunge socotela minţei nostre, nu vom pregeta a grăi. Dar şi noi
cu rugăciunile vostre să ne ajutoraţi,
milostivă pre D-zeu făcâdu-l, spre viaţa noastră cea
înrăutăţită, şi cuvânt cerâd întru deşkiderea gurii nostre, ca să nu cumva să ne osândim, ca unul, ce ni-am
apucat de cele mai presus de vrednicie, şi nimic cinstit şi vrednic
de cuvent aducând. Care nici dupre neputinţa
noastră s’a făcut, nici vre-unu kip de nebăgare de samă s’a urmat, ci
lângă darul cel de de sus, carele
împarte fieşte-căruia pre toate, cele potrivite, de la carele toată
darea bună şi toată dăruirea cea de săvârşită de sus
este, pogorând întru cei vrednici
duhului, spre acelaşi început; de aceia precum s’a zis, al vieţei
voi veni bun foarte. Şi îngrabă aflând împreună ajutorul pre ajutorul rugăciunilor
cel de la o parte şi de la alta. Dar tu o sânţit adevăr al pravoslavnicilor,
părinţi monachi şi mireni, câţi v'aţi adunat la acesta prăznuire de
bucurie, sîrguiţi-vă cu ferbinţeală
întru adeverată credinţă. Urekile socotelei minţei să le puneţi, pentru
că întru cele de faţă povestirea, de duchovnicescă sănătate este, iară nu de
trupească slăvire şi sporire, precum la Elini. Deci acest bogat şi făcător de bucurie, ospătător al sânţitei acestii
ospătări, al nostru şi al vostru tutulor celor împreună kiemaţi la ascultare.
Naşterea Sf. Nicodim
Sfântul acesta, Prea Cuviosul Părintele nostru Nicodim sânţitul, Archimandritul, începătorul acestei sânte Mânăstiri Tismeana, fostau, dupre cum zic, de neam slovian; adecă din neamul slavenesc al Serviei, născut din părinţi bine credincioşi şi temători de D-zeu; de neam slăvit, rudenie cu Cniazu Lazăr, împăratul Servilor, carele a fost împărat la anii de la Christos 1374; Iar sântul Botezat fiind dupre obiceiul creştinesc, şi crescut întru buna pedepsire, şi temere de D-deu şi a iubirei în tânără vrâstă a prunciei sale, dat a fost de păriniţii lui la învăţătura cărţei. Şi isteţ fiind la minte, sântul în scurtă vreme a învăţat toată dumnezeeasca Scriptură, care duce întru mântuire, şi gramatica cea slovenească, foarte bine şi desăvârşit. Şi aşa sântul întru pedepsirea sântelor dumnezeeştilor Scripturi fiind, în tânără vrâsta Sa, se îndeletnicea tot-d'a-una întru cetirile dumnezeeşcilor Scripturi, ca un pom răsădit lângă izvoarele apelor, de unde tot-d'a-una adăpându-se, în vremea sa s’a dat rodul său. Alerga şi la dumnezeeasca Biserică cu părinţii lui adeseori şi asculta cu multă luare aminte cântările lui David, şi sântele Scripturi, prin care'şi aprindea sufletul cătră dumnezeescul dor. Şi frica lui D-zeu cu totul o a sădit în inima sa, dupre cuvântul prorocesc ce zice că: începerea înţelepciunei este frica lui D-zeu.
Botezul Sf. Nicodim
Şi întru creşterea vrâstei sale a începutut a odrăsli
roduri de fapte bune spre cele D-zeeşti şi nu se mai îngrija nici de-cum pentru
cele pământeşti, ci tot-d'a-una se ruga lui D-zeu, singur cu singur vorbind, ca
să'l învrednicească prin tagma cea monahicească, a se face rob adevărat al lui,
şi netrecându'l D-zeu cu vederea rugăciunile şi lacrămile cele cu umilinţă
dintru adâncul inimii lui, a slobozit câţiva monachi servi de la o Mânăstire
slavenescă, adecă sărviască de la sântul Munte al Atonului, a merge în ţara
Serviei, pentru oreşi-care trebuinţă mânăstirescă a lor, şi înţelegând sântul
de venirea lor aci în Servia (în patria sa), a mers sântul pre-sub ascuns la
dânşii, unde era la gazdă, furiş de părinţii lui, ca să nu'l vadă niminea
dintr'ai casei lor, şi întrând în casă la ei şi vezând sântul cucernicia şi
marea smerenie a kipului lor cel monahicesc, li s’a înkinat lor până la pământ
şi i-a întrebat pentru mânăstirile sântului Munte, şi pentru rândueala lor şi
pentru petrecerea părinţilor, şi pentru toate altele, câte era de trebuinţă la
scopusul lui. Şi înştiinţâidu-se de toate de la dânşii, a plâns cu lacrâmi
înaintea lor, după aceia a zis cătră dînşii : Văz părinţilor, că D-zeu
cunoscându adâncurile inimii mele şi scopusul sufletului meu, v'a trimis pre
Sânţia Vostră aicea la noi păcătoşii, ca să mă povăţuiţi pre mine păcătosul la
calea cea D-zeească a mântuirei. Câci mult mi s’au veselit sufletul meu de
vederea feţeî voastre cei cu kip îngeresc şi de D-zeeşcile voastre cuvinte, şi
mai mult nu pot să mai rămâi întru această lume înşelătoare, nici să mai
văz slavele şi nălucirile ei cele mincinose. Deci rogu-vă pre voi,
Părinţi sânţi, să mă învăţaţi cum să fug de deşertăciunea lumei aceştia, ca să
me învrednicesc şi eu aceştii vieţi, care veţuiţi Sânţia Voastră. Pentru că
părinţii mei acum cugetă, de a mă da în cele politicesci şi-a mă înălţa întru
cinste si boerii mari înpărăteşti, pre care acestea toate
din pruncie până acum le-a urît sufletul meu, că nici sa
le auz nici să le văz. Şi pentru
acesta am hotărât, cu un ceas mai nainte să fug şi să mă duc la sf.
Munte şi acum cer sfat de la voi.
Acestea
auzindu-le părinţii monachi, i-au răspuns unul din ei mai bătrîn şi cu
rîndueala Preut, zicendu'i : Văz fiiule, că scopusul tău este D-zeesc, şi cum
că dragostea lui D-zeu a stăpânit sufletul tău şi inima ta este plină de darul S-lui Duch. Pentru aceia ce o
cugeti, se cuvine să o şi săveşeşti mai degrabă, şi noi vom fi
împreună călători şi povăţuitori ţie, până ce te vom duce la Sf.
munte. Apoi sântul, lepădându-se de lume şi de toate cele frumoase şi
veselitoare ale ei, - de părinţi, de fraţi, şi de toate rudeniile
sale şi îmbrăcându-se în haine proaste sărăcesci, pre ascuns a fugit din casa
părinţilor săi, şi s'a dus la sf. Munte, împreună cu mai sus zişii părinţi la
mânăstirea lor, întru care era vieţuirea părinţilor de obşte şi Egumenul foarte
înbunătăţit şi sporit întru fapte monachiceşci desăvârşit, şi plin de darul
sântului Duchu. Intrând sântul în mânăstire
cu mare smerenie, a mers la Egumenul şi îngenunkind înaintea
picioarelor lui şi stând plecat pre pământ cu lacrămi se ruga, ca să-l
primească de obştie în mânăstire, zicând,
că este foarte păcătos şi voeişce a se face monach. Aşa dar văzând
Egumenul marea smerenie şi rugăciunea lui cea cu multe lacrămi şi neîncetarea
zicerii, că este păcătos, şi cunoscând Egumenul cu duchul mai înainte darul Sf.
Duchu, ce era revărsat în sfântul, l'a primit cu bucurie foarte.
Şi
priimit fiind sântul în mânăstire, s’a dati mai întăi cu sufletul
supt mâna şi ajutorul lui D-zeu. Iar al doilea cu trupul supt a Egumenului, şi
acelora-l'alţi părinţi şi fraţi de opştie, supuindu-li-se şi ascultându-i întru
toate, pre toţi întru frica lui D-zeu, adunând la sine toată buna faptă, nevoindu-se prin nevoinţa cea bună cu postirile
cele din fieşce-care zi, cu stările cele în privigheri
de toată noaptea, cu rugăciuni neîncetate, şi cu toate relele pătimiri, care
se cuvin vieţuirii monachiceşci cei adevărate şi lui D-zeu plăcute, şi pentru
cea a sa adâncă mare smerenie, supunere şi ascultare către toţi, cu trupul şi
cu sufletul şi după ispitirea şi cercarea de trei ani, a priimit sântul şi
marele îngeresc kip. Apoi după acesta nu după trecerea a
multă vreme, a priimit şi darul
diaconiei, iar mai în urmă ceva şi al
Preoţiei şi fîind sântul isteţ la minte, a
învăţat pre deplin Scriptura şi vorbirea limbei cele greceşti foarte bine şi
s’a făcut Dascăl, Ritor foarte iscusit întru amândouă Scripturile; (în cea
slovenescă limbă a sa şi în cea elinească). Şi
sântul după priimirea darului preoţiei, mai cu dorire şi ferbinte
dragoste D-zeească, prin mai multe postiri şi privigheri şi
rugăciuni slujia lui D-zeu la Sântul Jertfelnic, ziua şi noaptea, când îi
ajungea rîndul. Deci, pentru a le lui prea mari şi înbunătăţite fapte şi
dragoste cătră D-zeu şi cătră apropele şi iubirile de fraţi, ce avea cătră
toţi părinţii şi fraţii acelii sf.
mânăstiri, în cât încă în tînără vârstă fîind, toţi de obşte zişii
părinţi şi fraţi foarte îl iubia şi'I voia, al avea întâi începător şi Stariţ
preste ei. Iară sântul cu totul se depărta, ca nici să audă nişce cuvinte ca
acestea, de a le lor voie; ci plin fiind de smerenia cea duchovnicească,
petrecea întru adâncă tăcere, şi împreună cu fraţii întru toate ascultările şi
poşlusaniile acei sf. Mânăstiri.
Apoi
netrecend ani mulţi la mijloc şi pristăvindu-se Egumenul, ales a fost sântul de
tot soborul Părinţilor acei sf. Mânăstiri
de al pune Egumen şi Stariţ loru'şi.
Dar nefiindu-i voia nici cum a lua asupră-şi o începătorie ca
acesta, socotindu-se pre sine cu totul nevrednic şi păcătoş, ci fiind-că foarte
mult doria liniştea la pustietate, pentru acesta, a vrut să iasă noaptea din
mânăstire pre ascuns, neştiind niminea şi să se ducă de la Sf. Munte, prin alte
pustietăţi, pentru de a fi în linişte. Şi prinzând părinţii mânastirii de
şcire, a spus de acesta părinţilor celor maii mari ai Sf. Munte, şi părinţi
Ecsarchi cu soborul a tot Sf. Munte, prin multe cuvinte duchovniceşci, l'a
aşedat Egumen pre Sântul la aceiaşi
mânăstire şi nevrând, iar după ce a luat sântul începătoria egumeniei
asupra sa, mai cu asprime sufletescă
şi trupească îşi kinuia sufletul şi trupul său; pildă făcându-se
tuturor celor în Christos părinţi, fraţi,
şi ucenici ai săi. După cuvântul Domnului nostru lisus Christos că : tot cela ce va să fie
mai mare, să fie slugă tutulor. Şi aşa a început sântul a'şi
păstori turma sa cu plăcere D-zeească.
Sf. Nicodim hirotonisit diacon
Apoi nu după multă vreme a egumeniei sale s’a pus împărat
Serviei Cneaz Lazar rudenia sa, (după feciorul lu silnic Ştefan) la aniiî, ce sau zis mai sus. Şi şciind numitul
Cneaz Lazar, că împărăţia şi toată ţara Serbiei este sub anatema Patriarchiei
şi a tot soborul Bisericei cei mari a Ţarigradului, pentru o mare sâlnicie, ce
a fost făcut silnic Ştefan, împăratul Serbiei, înprotiva Bisericei cei mari, şi
a Impărăţiei Ţarigradului, precum scrie la scrierea anilor Impăraţilor Serbiei.
Şi voind prea bunul şi drept credinciosul, şi temetorul de D-zeu Cneaz Lazar,
împreună cu toţi drept crudincioşii boerii lui, de la cel mare până cel mic,
ca să se rădice şi să se ştergă de tot acea anathemă, ce era asupra înpărăţiei şi a tot pământul Serbiei. Şi înţelegând
numitul Cneaz, că rudenia sa (adecă sântul) se află în viaţă călugării
şi Egumenii la una din mânastirile cele Sârbeşti din sântul Munte, a socotit cu
sfat de obşte, ca să mergă însuşi la sântul Munte, şi să ea povăţuire de la părinţii cei de acolo pentru
acesta. Adecă, cum s'ar putea a se ierta şi a se rădica acea
anathemă de-asupra Serbiei, ce sa zis mai sus. Deci având cu sine numitul
Impărat Cneaz Lazar multe mari şi bogate daruri, şi pre câţi-va din boerii cei
mai credincioşi lui şi pe câţî-va ostaşi aleşi de ai curţii sale, a mers la
sântul Munte, căutând mai întăi pre rudenia sa, adecă pre sântul, şi găsindu-1,
multe a vorbit cu sântul, mai întăi pentru cele duchovniceşci, prin care
se poate mântui sufletul omului, apoi şi pentru acea anathemă, cum s'ar putea
ierta şi a se rădica.
Şi
luând sfătuire de la sântul, a kiemat pre toţi părinţii cei mai mari şi pre
toti duchovnicii cei mai iscusiţi ai sântului Munte, şi arătându-le pricina acei anatheme, ce este asupra
împărăţiei şi a toată ţara Serbiei. Iară Părinţii, făcând sobor pentru acesta, au socotit, că într'alt kip nu
se pote a se ierta, şi a se rădica acea anathemă, fără de cât de la Impărăţia
şi Patriarchia, şi a tot soborul Bisericei cei mari al Ţarigradului, de unde s’a şi pus acea anathemă, poate să se
ierte, şi a se râdica, iară într'alt fel nu se poate a se ierta. Si
aşa audind şi văzându numitul Cneaz Lazar, că în altu-felu nu se poate a se
ierta, a rugat pre tot soborul acela al părinţilor sântului Munte, ca să mijloceze ei prin scrisori rugând pre împăratul,
pre Patriarchul şi pre tot soborul Bisericei cei mari a
Ţarigradului, de a se ierta si a se râdica acea anathemă, ce este asupra
Impărăţiei, şi a toată ţara Serbiei. Şi cum că deacum înainte nu va mai fi
nici-o-dată vre-o silnicie despre Impărăţia Serbiei cătră împărăţia grecescă,
ci în dragoste şi în unire va petrece, ca nişte drepţi credincioşi întru Domnul
lisus Christos şi sub povăţuirea cea duchovnicească a Patriarchiei Ţarigradului
până în sfârşit. Aşa dar vezâend tot
soborul sântului Munte, marea smerenie a numitului Cneaz Lazar, a
priimit cu bucurie toată cererea lui, şi a făcut scrisori de rugăciune cătră
Imperatul, cătră Patriarchul, şi cătră tot soborul Bisericei cei mari a
Ţarigradului.
Asemenea
şi numitul Cneaz Lazar a făcut scrisori de rugăciune, întăi cătră împăratul,
cătră Patriarchul şi cătră tot soborul Bisericei cei mari de
acolo din partea sa. Şi alegând trei părinţi mai iscusiţi şi mai
învăţaţi în sântele Scripturi d'ai
sântul Munte, adică, întăii pe sântul, ca pre cel ce era învăţat
desăvârşit întru amândouă sântele Scripturi şi limbi în cea slovenească a
Serbiei patriei sale, şi în cea elinească (grecească) : Iar mai vârtos ca pre o
rudenie a numitului Cneaz Lazar; şi doi din Părinţi anume : Isaia şi Partenie
şi pe trei serbi din boerii numitului Cniaz. Şi dându-le scrisorile
şi multe daruri de la numitul Cneaz cătră Impăratul şi
cătră Patriarchul şi cătră tot soborul Părinţilor Bisericei cei mari
a Ţarigradului, i-au trimis la Ţarigrad. Iar numitul Cneaz
Lazar, după plecarea trimişilor, înkinându-se pe la toate sântele
mânastiri şi skituri din sântul Munte, şi dăruindu-le cu multe daruri, au
plecat la patria sa în Serbia, dicend la plecare către părinţi : când vor veni
trimişii de la Ţarigrad, să-trimită după el la Serbia cu răspunsurile, ce vor
aduce. Iar trimişii ajungând la Ţarigrad au dat scrisorile. Şi priimind
Impăratul şi Patriarchul cu tot soborul părinţilor Bisericei cei mari
scrisorile, împreună şi cu darurile şi văzând marea smerenie a lui Cneaz Lazar
şi rugăciunea, ce face împreună cu tot soborul părinţilor ai
sântului munte, pentru iertarea şi râdicarea acei anatheme, au priimit cu
bucurie împăratul şi Patriarchul,, împreună cu tot soborul părinţilor Bisericei
cei mari a Ţarigradului, de a iertat
şi a râdicat acea anathemă, care era asupra Impărăţiei şi a toată
ţara Serbiei, făcându-le şi cărţi de iertăciune.
Sf. Nicodim hirotonisit Arhimandrit de Patriarh
Iară pre sântul, eticii, că înţelegând Prea Sfânţitul Patriarch, că este rudenie cu numitul Cneaz l'a cinstit de l’a făcut Archimandritu, hărăzându-i şi o cârjă a sa, ce'o purta, şi trei părticele de sânte moaşte ca o părticică din sântele moaşte ale Sântului Ioan Gură de Aur, şi alta dintr'ale sântului Ignatie, purtătorul de D-zeu, şi a treia dintr'ale sântului Mucenic Theofil. Şi l'a făcut a fi mai întăi între părinţii cei mai întăi ai sântului Munte. Iară sântul cu totul se apăra de o începătorie ca aceasta, dar n'a avut ce face, fiind la mijloc şi Impăratul, împreună cu tot soborul părinţilor Bisericei cei mari, dar a pururea cugeta întru sine, cum ar putea scăpa de o începătorie ca acesta. Şi după acesta priimind cărţile de răspunsuri cătră Cneaz Lazar, şi cătră tot soborul părinţilor ai sântului Munte, s’a întors înapoi la sântul Munte, împreună cu toţi trimişii cei mai sus zişi. Şi dând părinţilor sântului Munte cărţile de la Impăratul şi şi de la Patriarchul cu tot soborul părinţilor Bisericei cei mari, şi văzând ce scrie Impăratul şi Patriarchul cu soborul părinţilor, a socotit soborul părinţilor sântului Munte, că Părintele Nicodim, adică sântul, face trebuinţa a merge cu toate respunsurile, adică cu cei de la el şi cu cei de la Imperatul, şi de la Patriarchul cu soborul de acolo cel mai sus zis, ca unul ce ştie bine amândouă scripturile, şi limbele-cea sârbească şi cea grecească şi neputendu sântul a se împotrivi la acesta, a plecat şi nevrînd cu răspunsurile după Cneaz Lazar în Serbia la patria Sa împreună cu boerii Şerbi, trimişi de mai sus zişi la Ţarigrad ai numitului Cneaz Şi ajungând în Serbia, sântul a dat scrisorile Cneazulul, care scrisori, fiind scrise greceşte, a pus pre sântul de le-au tălmăcit pre serbie. Şi kiemând pre toţi boerii mari şi mici şi pre mulţi din cei mai aleşi ai norodului, au pus numitul Cniez pe sântul, de a citit scrisorile împăratului şi ale Patriarchului cu tot soborul părinţilor ai Bisericei cei mari a Ţarigradului întru auzul tutulor, pentru ertarea şi râdicarea acei anatheme, ce era asupra împărăţiei şi a tot pământul Serbiei. Atuncea numitul Cneaz Lazar, împreună cu tot singlitul boerilor săi şi cu tot norodul, cât era adunat aci, audind şi văzând, că s’a iertat şi s'a ridicat cu totul acea anathemă, ce era asupra împărăţiei şi a tot pământului lor, înkinându-se şi plecându-se toţi cu genunkile până la pământ, cu bucurie mare foarte înalţând glas aii dat pentru acesta slavă şi mulţămită prea milostivului D-zeu şi prea sântei Stăpânei, pururea Fecioarei Măria, prea curatei Născătoarei de D-zeu şi tuturor sânţilor lui.
Apoi
după acesta numitul Cneaz, împreună cu tot singlitul său, vezând marea
înţelepţie şi înbunătăţitele fapte ale sântului, sfat a făcut, ca scriind la
Ţarigrad către împăratul şi către Patriarchul cu tot soborul părinţilor de
acolo, şi cătră sântul Munte, cărţi de mulţămire pentru deslegarea si iertarea
anathemei de mai sus zisă. Să scrie şi pentru sântul, cerându-i de a'l face Archiepiscop în scaunul
Patriarehiei Serbiei. Căci pre acele vremi Metropolia Serbiei Patriarchie
se numia, care acea mânăstire, în care
au fost atuncea Patriarchie şi acuna tot Patriarchie se numeşce şi
este aproape de oraşul Epec, în ţinutul Bosniei, cu Monachi şi
Egumeni într'nsa; căci Archiepiscopia s’a mutat de
aci din vekime, de când a luat Turcii ţara Serbiei. Iar sântul. ca un smerit cugetător şi iubitor de linişte şi de pustietate, de loc cum a înţeleş
de acesta, a mers la numitul
Cneaz, cerându-şi voie a se întorce
înapoi la sântul Munte la mânăstirea sa, ci Cnezul iau dat voie, dicând: Ca sa mai şeadă şi aci în patria
sa, pentru folosul şi mântuirea a multora suflete ale patrioţilor săi. Şi până
va scri răspunsuri de mulţămire cătră împăratul şi cătră Patriarchul, şi către
tot soborul părinţilor Bisericei cei mari de acolo, ai Ţarigradului,
şi cătră toţi părinţii Ecsarchi. si
duchovnicilor sântului Munte. Şi, când se vor întorce înapoi trimişii,
ce duc răspunsurile, atuncea îi va trimite înapoi la sântul Munte,
la mânăstirea sa cu cinste şi cu multe daruri şi odoare.
Insă acestea le zicea Cneazul numai din gură,
iară cu
inima cugeta, cum mai curând l’ar vedea Archiepiscop
în scaunul Patriarhiei Serbiei pre sântul; fiind-că foarte mult îl
iubea, nu doară pentru căci îi era rudenie, ci pentru prea multe înbunătăţitele
fapte, şi pentru marea înţelepciune, carea o avea sântul din darul sântului
Duch, din care isvora din gura lui cuvinte duchovniceşti pentru mântuirea sufletelor, mai dulci de cât fagurul de miere.
Pentru că toţi, cei-ce'l auzea, se umilia şi la D-zeu cu lacrămi şi cu pocăinţă se întorcea, cerşându'şi
iertarea păcatelor lor. Dar sântul cunoscând cu duchul, ca într'alt-fel
nu pote scăpa de acesta, adică de punerea în scaunul
Archiepiscopiei Serbiei, cât şi de îucepătoria
Ecsarchiei sântului Munte, socotin-du-le acestea cu totul înprotivitoare
scopusului mântuirei sufletului său, şi
nespuindu nici ucenicului său, au
eşit noaptea pre ascuns singur de la conacul
său, ce era aproape de curţile Imperateşci, neştiind niminea, unde s'a dus şi
ce s'a făcut. Apoi a început a pustnici prin pustietăţi, prin multe şi bogate
locuri pusniceşci, prin ţara Serbiei, până ce a
venit la locul ce se numeşce Şaina, carele este aproape de rîul
Dunărei, în ţinutul Cladovei. Şi văzând sântul
locul, frumos şi lesnicios pentru
pustnicie, s’a sălăşluit aci. Şi petrecend sântul câtă-va vreme singur şi liniştindu-se, a început
a se vesti pentru vieţuirea sa cea cu plăcere dumnezeească
prin tot ţinutul locului aceluia al
Serbiei, pânp şi la mai sus numitul Cneaz şi la
monăstirea sa la sântul Munte, la care monăstire a fost Egumen, pentru ale lui prea mari şi înbunătăţite fapte pustniceşci.
Căci nu voieşte prea milostivul D-zeu
a fi lumina sub obrocii, ci în sfeşnicii, ca se lumineze
pre mulţi, precum de acesta Mântuitorul nostru lisus Christos grăeşce prin sânta
Evanghelia sa. De aceia a început a veni mai întăi ucenicul său de mai sus zis,
împreună cu unii din părinţi de la zisa
mânăstirea sa, cât şi de la alte sfinte mânăstiri dintr'acel pământ al
Serbiei, carii dorea petrecerea cea aspră pusnicescă, şi voia a petrece în
pustietate la linişce, împreună cu sântul; care cu multe lacrămi îl ruga
de a priimi, şi a i se supune întru toate, cerşind sfat şi
povăţuire duchovnicescă pentru mîntuire. Asemenea mulţi şi din mireni, carii dorea de
mîntuire, venea la sântul. Deci, sântul pentru multă supărare, ce-i
făcea de ai priimi, şi pentru dragostea cea multă, ce avea către D-zeii şi
către aproapele, a început a-i priimi pre aceia, pre carii cunoşcea
sântul cu duchul, că cu adevărat voiesc
liniştea şi petrecerea cea aspră pusnicescă şi sânta ascultare şi
supunere, care duce întru
mîntuire. Şi văzând sântul, că se înmulţesc
fraţii şi fac trebuinţă de canoane Bisericesci şi pravile a înălţat
la acel loc o Biserică mică de zid fără de turle cu sânt jertfelnic, în numele
prea sântei Treimi, pre care însuşi o a sânţit, căci, când l'au făcut Archimandrit Patriarchul, i-a
dat voie şi blagoslovenie pentru de a sânţi Biserici, care biserică
stă şi până astăzi în fiinţă şi zugrăvită preste tot, în
care este şi sântul zugrăvit în tinda Bisericii în partea
stângă, ţiind biserica în mână, precum înşine cu okii am văzut la leatul 1811.
După acesta, vieţuind sântul aci împreună cu fraţii în
linişte, întru plăcere D-zeească, i s'a descoperit prin descoperire
D-zeească, că nu după trecerea a multă vreme
prin slobozire Dumnezeească va să năpădiască puterea agariniască şi în
partea Evropei, şi va cădea sub robire şi stăpânire pământul Grechiei şi al Bulgariei
şi al Serbiei. Şi multă vreme va fi supt stăpînirea
agariniască, şi împăraţii acestor pămînturi vor
muri de ascuţitul săbiei agarineşci, şi pre mulţi din cei drept credincioşi şi
temărori de D-zeu Christiani, îi vor face sânţi mucenici, prin
silnicia cea rea agariniască. Iar pre cei mai
mulţi, ce sunt temători de D-zeu, pentru a le
lor prea multe păcate, şi mari fără de legi prin slobozire
D-zeescă îi vor depărta de la dreapta christieneasca credinţă, şi'i
vor aduce la credinţa lor cea rea mohametească; care acesta descoperire
spuindu'o sântul şi ucenicilor săi, în multe rînduri cu privigheri bisericeşci
de toată noptea prin postire şi lacrămi împreună cu toţi ucenicii săi, ruga adese-ori pre milostivul
D-deu, ca să nu sloboadă o putere ca acesta a Agarenilor asupra
norodului său cel christianiesc, ca să-i poată depărta puterea Agariniască de
la dreapta credinţă christianescă, şi
să-i supue a lua legea lor cea rea mochametească, ca să se muncescă în
iad sufletele lor în veci. Ci prin
alte multe pedepse să-i certe, cum va şti mai rău în lumea acesta;
ca sufletele lor să se mântuiască din muncile de veci. Şi aşa rugându-se sântul pentru norodul cel christianesc, iarăşi a
luat descoperire D-zeească, zicându-i : ca să nu se mai roage
pentru norodul cel rău şi îndărătnic şi neascultător şi defăimător poruncilor
legei cei D-zeeşci, ci să treacă preste rîul Dunărei în
pământul Ungro-Vlachiei, adică
într'aceste cinci Judeţe ale Băniei Severinului, ce
este dincoace de Olt. Căci numai aceste
cinci Judeţe, Banatul şi Ardealul se numea pe acele vremi
Ungro-Vlachia, şi se stăpânea de Domni Români, cei bine credincioşi
şi iubitori de
Christos. Iară cele 12 Judeţe de dincolo de Olt şi cu Moldavia Goţia Schitelor
se numea, şi se stăpânea tot de Domni Români.
Dar
varvari înkinători de idoli împreună cu toţi Romanii lui, şi pentru ca era
supuşi ei Schiţilor, adecă Tătarilor, de aceia se numeşce prin
istoriile veki Goţia Schiţilor, până în Tătaria. Ci însă mai înainte
până nu era supuse cele 12 Judeţe cu Moldavia Schiţelor adică Tătarilor,
se stăpînea de doi Domni. De unul bine credincios
şi iubitor de Christos, iară de altul, varvar rău credincios,
înkinător idolilor. Şi sculându-se cu
răsboi unul asupra altuia, pentru stăpînire şi pentru credinţa, ce era
împerekiată între dînşii, precum de acesta, pre larg arata istoria sântului
marelui mucenic Nichita Gotul, ce se
porneneşce în 15 dile, ale lunii lui Septemvrie, carele era din
nemul Domnilor celor bine credincioşi. Ci
Romanii cei bine credincioşi, împreună cu Domnul lor cel drept credincios
şi iubitorii de Christos, nemai putând răbda muncirile şi răsboaele
şi izgonirile de la Domnii şi boerii cei răi credincioşi, carii atuncea era
mulţi foarte, căci una era cu Tătarii,
au trecut preste munţii Carpaţi în Ardeal şi Banat şi în pământul Ungariei
cu toate familiele lor şi s'a supus Imperatului Romei; având sub stăpânirea
lor, precum s’a zis, Banatul
Ardealului, Bănia Severinului.
Viziunea Sf.
Nicodim
Iar sântul după cea mai sus zisă descoperire D-zeească, ca
sa treacă în pământul Ungro-Vlachiei, căci va prin trânsul şi pre norodul
pământului acestuia, al mai
întări în dreapta credinţă christienească, prin începerea zidirilor
sântelor monastiri şi biserici cu sânte jârtfelnice, ce se vor face prin
trânsul de bine credincioşii Domni şi boeri, şi de alţi făcători de bine drepţi credincioşi, de a fi al doilea epochă,
adică (viac) dupre cum scrie şi la predoslovia lunei
lui Noemvrie. Că trei epoche, adecă viacurî a avut ţările acestea. Intâi epocha, când s'au luptat cu
rezboaele al doilea epocha zidirea sântelor mânăstiri; al treilea epochă
tălmăcirea cărţilor pre limba Românescă. Iară la epochul cel dintăi din pricina
războaelor celor mari şi dese, ce avea cei mai sus zişi varvari, Goţii şi Sciţii, adecă Tătarii, cu Impărati Români şi cu Domnii cei drept credincioşi
christiani. Toate sfintele
jertfelnice cu bisericile, cu mânăstirile, cu Mitropoliile, cu
Episcopiile, cu totul toate să
stricase până 1a pămănt, şi nici o Biserică Chreştinească cu sânt
jertfelnic nu mai era în pămenturile acestea, adică, în Moldavia, în
Valachia şi dincoace de Olt, întru aceste cinci Judeţe ale
Băniei Severinului. Şi foarte se
împuţinase pământurile acestea de christiani, din pricina mai sus
zişilor varvari, înkinători de idoli, încă mai naiute până a nu se strica Rusia
de Batie Impăratul Tătarilor, care acest Batie, mergând cu oştiri
mari în pământul Ruşilor şi prin slobozire D-zeească, pre toată Rusia o au
stricat şi o a luat sub stăpânire şi robire, şi mai pre toate sântele biserici
creştineşci ale Ruşilor le-a stricat, şi
pre mulţ atuncea din christianii Ruşi, i-a făcut sânţi Mucenici acel becesc
Batie. Precum scrie în istoria pătimiiri Sânţilor Mucenici, Michail Domnul şi Voevodul Kievului, şi a l lui Theodor boerul său, carii se prăznuesc şi se cintesc în luna lui Septemvrie în 20 de
z'ile.
Iară
după muncirea acestor sânţi Mucenici, nu după trecerea a multă vreme, iarăşi
Batie împăratul Tatarilor s'a sculat cu mari oştiri, însuşi el, şi asupra
împărăţiei Romei. Şi mergând întâî asupra pământului Ungariei, s'a înpărţit
oştirile în tot pământul acela al Ungariei şi al Banatulu şi al Ardealului, şi
lovindu-se cu oştirile lui Vladislav Craiul Ungariei şi al Banatului şi al
Ardealului şi al Băniei Severinului; sa omorît acel becesnic Batie, Împăratul
Tătarilor cu securea de însuşi Vladislav
Craiul Ungariei, adică al Românilor. Şi atuncea a scăpat Rusia de
sub stăpânirea Tătarilor. Asemenea şi Moldavia şi cele 12 judeţe ale
Valachiei de dincoace de Olt.
Căci după omorîrea acelui Batie şi Radu Negru V. V.
fratele mai sus zis Vladislav craiul,
adică, Domnul Românilor din Ardeal, din Bănia Severinului, din Banatu, din
Ungaria, a eşit cu oştiri din Ardeal pre apa Oltului, şi aii
tăbărîtii pe rîul Argeşului, unde maî în urmă aii aşedatii aci scaunul şedereî
Domniei Sale. Şi prin vitejia sa şi a ostaşilor seî, ajutându-le prea
milostivul D-zeu, a gonit pre toţi Tătarii cu mai marii lor, dintr'acele 12 judeţe de preste Olt.
Iară
Românii, lăcuitorii de acolo, ce se numeau Goţi, ce era până atuncea sub
stăpânirea Tătarilor, măcar că era unii din, ei varvari şi înkinători de idoli,
precum s’a zis mai sus, dar fiind tot o limbă cu Românii ostaşi, carii eşise
din Ardeal, toţi s’a supus lui Radu
Negru V. V. şi priimind dreapta credinţă christianescă, s’a botezat
toţi de la mic până la mare, prin sântul botez cel pravoslavnic. Şi aşa s’a
alcătuit şi s’a făcut Românii tot-una, dintr'aceste ţeri, zise adică : cele
două-spre-zece judeţe de preste Olt cu Bănia Severinului şi Ardealul şi
Banatul, care aceasta alcătuire se adeverează şi dintr'un chrisov cu letul (7055 —1547, a lui a doilea
Mircea V. V. ce l'au dat acestei sânte mânăstiri, pentru întărirea tuturor
moşiilor şi altor mili, întru care chrisov mai jos scrie aşa : „Pentru ca
aceste toate mai sus scrise sate şi bălţi şi hotare şi vămi, am văzut şi am citit Domnia mea cărţile
celor dintâi bătrâni întru
fericire răposaţilor părinţi şi strămoşi
D-niei mele, Domnii ţerei românesci şi am adeverit Domnia mea, cum că
sânt bătrâne şi drepte moşii şi bucăţi ale sântei mănăstiri, şi de moştenire de
la alcătuirea ţerei româneşci.
Apoi
tot atuncea puţin mai în urmă, după eşirea lui Radu V. V. Negru, au eşit şi
Dragoş Voevod tot din Ardeal la Moldavia, şi tăbarând la Su-ceva, a aşezat scaunul domniei sale acolo. Şi unindu-se
amendoi numiţii Domni, şi prin ajutorul prea milostivului D-zeu, a gonit desăvârşit pre Tătari. Şi s'a
făcut atuncea linişte mare despre Tătari în Valachia, în Moldavia, şi în Rusia,
după omorîrea mai sus zis Becisnicul Batie, Impăratul Tătarilor.
Sf. Nicodim trece Dunărea
Deci sântul după cea mai sus zisă descoperire dumnezeească,
într'acea vreme de linişte, a
trecut dincoace preste râul Dunărei, în pământul acesta al Băniei Severinulu,
cu câţî-va fraţi Ieroinonachi şi monachi, şi s’a sălăşluit aci preste de rîul
Dunărei, împrotiva mai sus disului loc al Şainei şi umblând cu fraţii prin
toată pustietatea de aci, a ales loc
de mânăstire pre rîul Vodiţii mici de aci. Apoi sântul, puindu-şi
nădejdea mai întăi spre ajutorul lui D-zeu, apoi spre cel omenesc, a luat
pre câţî-va din părinţi cu sine, şi a mers în Ardeal la Domnul Vladislav V. V. ce i-se zice şi Craiu al
Ungariei, precum mai sus i s’a zis. Iară numitul Domn, priimind
sfatul sântulu după D-zeeasca povăţuire,
au înălţat mânăstire la rîul Vodiţei
de mai sus zisă, şi înzestrând'o cu toate cele trebuinciose, a orînduit a fi
kinovie de mulţi părinţi, cu veţuire de obştie. Şi pentru facerea
aceştii sânte mânăstiri Vodiţa, scrie
acest zis Domn în chrisovul său,
ce'l dă la această sântă mânăstire aşa zicând aşa: „Fiind că Eui, carele întru Christos D-zeu, bine credinciosul Vladislav V. V. din mila lui
D-zeu Domn a toată
Ungro-Vlachia, bine am voit Domnia mea, după D-zeeasca povăţuire, a înnălţa mânăstire la Vodiţa, întru numele marelui şi purtătorului de
D-zeu Antonie, ascultând prea
cinstitul între Călugări Nicodim, adică pre sântul, mai vârtos de la
domnia keltuelă, iar cu a lui Kir Nicodim şi cu ai lui fraţi osteneală, şi
dintr'acest cuvânt şi cu ai lui fraţi să dă adevărată şciinţă, că a mai avut
sântul maî nainte de facerea
mânăstirei Vodiţa, mânăstire cu Monachi precum sa zis mai sus. Şi tot
într'acel chrisov arată, că a zugrăvit'o, şi pre cât l'a ajuns vremea, a adăugat o Evanghelie fericată cu
argint şi poleită cu aur, o cădelniţă de argint, şi sânte vase de
argint atât şi câte trebuesc bisericii, cât şi sate, moşii prin prejur. Şi Dunărea din partea Horevei până în
podul de sus, ce merge în Roşava. Şi vinul
tot de la Iuţî şi venitul domnesc de la opt vârşii cât şi alte mile, aşternuturi, postavuri pentru îmbrăcămintea
părinţilor, foi de brânză, caşcavale, miere, ciară, grâu din satul
Costinului la Topolniţă câte kile va fi; si
acestea în tot anul la prasnicul sântului
Antonie să se dea. Şi iar zice întru acel chrisov, că cu sfat au
orânduit domnia lui, ca după moartea lui Kir Nicodim, adică a sântului să nu
fie volnic nici un Domn, nici
Archiereu, adică Mitropolitul, sau Episcopul, nici altul nimene a pune
stariţ în locul aceluia, ci cum va zice şi va orîndui Kir Nicodim, adică
sântul, aşa se ţie călugerii şi înseşi
să-şi puie stareţ. Şi pentru acestea toate, ce s’a zisu, pre toţi îi
roaga numitul Domn Vladislav V. V. ca se nu strice nimica. Iar asupra
celor, ce s ar ispiti a strica cevaşi ori-ce din trânsele, pune blestem zicând
: că să-1 bată D-zeu şi Prea curata lui Maică şi sântul marele purtătorul de
D-zeu Antonie şi aici şi în viacul
viitor Amin.
Deci veţuind sântul cu plăcerea D-zeească prin vieţuire
de obşte în zisa sânta mânăstire a sa Vodiţa, multă
vreme împreună cu Părinţii şi f raţii întru Christos, carii se
adunase mulţi foarte, nu numai în mânăstire, ci şi prin pustietatea
locului, din prejurul sântei mânăstiri. Iară'şî prin descoperire D-zeească s'a
poruncit, ca se meargă deci mai în lăuntru
ţerei aceştia a Ungro-Vlachiei,
Băniei Severinului, şi să caute locul, carele se numeşce la Pişători, şi găsindu-1 să înalţă şi acolo sânt jertfeluic lui D-zeu, întru cinstea şi pomenirea Adormirei Prea
sântei Născetoarei de D-zeu, pururea
fecoarei Măriei. Şi lăcaş de mânăstire pentru adunarea a multora în
Christos fraţi Călugări, întru vieţuire de obşte, care sânt jertfelnic şi lăcaş
va să fie până la sfârşitul lumei. Căci acesta,
adică al Vodiţei, după mutarea ta dintru acesta viaţă vremelnică,
nu după trecerea a multă sumă de ani, prin slobozire Dumnezeească, după judecăţile,
care însuşi le şcie, va sa vie întru pustiire şi rîsipire de tot. Şi pentru
acesta vestire a rîsipirei monastireî sale Vodiţn, multe dile prin postirî şi
privigherî de totă noptea, şi cu lacrămî prin plecări de genuchî la pământii, a rugat Sântul pre D-zeu, de a
nu slobozi a veni în risipire, ca să-i fi ostenealele lui şi a fraţilor lui în
zădar. Ci aşa rugându-se, îară-si a luat sântul descoperire D-zeească, ca mai
mult să nu se mai roage pentru aceasta; ci să plece, să caute locul, ce i s’a
porunciţ.
Aşa
dar a-ducându-şi sântul aminte de cuvântul Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus Christos, ce zice prin
sânt Evanghelia sa, că ceriul şi pământul va trece, iară cuvintele
mele nu vor trece, a lasat acesta la pronia
milostivirei lui D-zeu, că cum va voi, aşa să fie; şi a kemat
sântul la sine pre cel mai întâi din ucenicii săi, pre Ieromonachul Agaton, şi
pre taină i-a spus lui cele mai sus zise. Adică, că voieşce D-zeu de a mai înnâlţa şi alt sânt
jertfelnic cu mânăstire, îarăşi cu
vieţuire de obşte, la locul unde se numeşce
la Pişători. Apoi după aceasta învăţându-1 mult, cum să urmeze în tru toate trebuinţele sântei
mânăstiri, şi cum să fie cu fraţii, l'a lasat Diadoch în locul său. Şi
puindu-şi sântul nădejdea spre ajutorul stăpânului Christos D-zeu, şi la al
Prea Curatei Maicii sale pururea
Feciorei Mărirei, Nascătoarei de D-zeu şi nespuind, altora din fraţi, a
plecat din mânăstirea sa Vodiţa, căutând
locul cel poruncit lui, adecă la Pişători.
Prin pustietăţile pământului acestuia al Băniei Severinului, prin
feluri de locuri de văi şi pustietăţi, până ce a ajuns, unde dă apa rîului
Motrul în apa rîului Jiului, căci pre acele vremi foarte mari pustietăţi era în
părţile acestea. Şi străbătândâu aci toată pustietatea acelui loc şi găsind aci un deal cu isvoare de apă vie, şi
socotind sântul, că acela poate să fie locul, ce i-s’a zis prin descoperire, adecă la Pisători s'au
sălăşluit aci, unde i s’a părut a fi locul bun de mânăstire. Apoi, prin
nevoinţele sale cele pusniceşci şi prin multe ostenele sufleteşci şi trupeşci,
s'a apucat a curaţi locul de pădure şi a'şi face mai înainte kilie pentru şedut. Şi şezănd aci sântul în puţină vreme a pus şi vie, apo câud a început a se
apuca, pentru a zidi şi aci
sântă mânăstire cu ogradă, împrejur, i arăşi i sa f ăcut vestire prin descoperire D-zeească, zicându-i: Nu aci este locul, ci la Pişători
precum ţi-am poruncit întâi. Şi
văzând sântul a lua sciinţă, în ce parte de loc sânt Pişătorile, i sa zis: Să meargă pe apa Jinlui în sus spre munte, către părţile
dinspre miază-noapte şi va găsi locul cel poruncit.
Şi aşa sfântul după aceasta iarăşi prin descoperire,
lăsând locul de mai sus zis, trecând vremi şi ani mulţi la mijloc, un boiar
drept credincios, şi iubitor de Christos din neamul Basarabilor, care a avut
aceea moşie sub stăpânire, de la părinţi, şi moşi şi strămoşii lui, înţelegând
de mai înainte petrecerea sântului la acel loc, a înălţat mănăstire în numele
sfintei Prea cuvioasei Paraschevei cei nouă, care mănăstire mai în urmăMathei
V. V. Basarab strenepotul mai sus zisului boer, o a înprenoit, şi o a mai înzestrat'o cu moşii, precum în chrisovul
Domniei lui dela leatul (7158
—1650) scrie: care mănăstire i se
zice mânâstirea gurei Motrului.
Apoi de aci plecând sântul pe apa Jiului în sus pe
laturea despre apus, străbătând prin toate pustietăţile şi văile, şi dealurile, până ce a ajuns la o vale,
cei zice: Aninoasa, după moşia Vălarii. Şi găsind şi aci un
izvor de apă vie în faţa dealului şi locului frumos, socotind că poate aci se va zice la Pişători, s'a
aşezat aci. Şi curăţînd câtva loc de pădure, unde i ' s'a părut, că este
bun pentru a înălţa sânt jertfelnic lui
D-zeu cu mânăstire după poruncă. Şi când a vrut a se apuca şi acolo mai nainte a'şi face kilie pentru
şezut, îarăşi i s'au făcut vestire prin descoperire D-zeească, zicându'i : „Nu aci, ci la Pisători, precum ţi s'a
poruncit întâi. Deci, mergi de aici tot pe apa Jiului în sus, până
ce vei da de alt rîu cu apă vie, ce i se
zice Tismeana. Şi apucă pre acel rîu în sus, şi vei găsi locul cel poruncit
ţie adecă la Pişători. Şi după aceasta
iarăiş descoperire, într'atâtea osteneală şi trudă,
trupeşti şi sufleteşci fiind sântul, şi mai mult fiind-că atuncea era plecat cu
vrîsta spre bătrâneţe, nici cum nu s’a scârbit
de acesta în sufletul său, nici a zis în mintea sa, că de ce
nu i s’a descoperit din întâia'şi dată pe ce rîu de apă este locul, ce-i se
zice la Pisători. Ci precum doreşte cerbul de izvoarele apelor, aşa şi sântul
cu bucurie din ciasul acela al descoperirei, lăsând locu de mai sus zis, a
plecat de acolo. Care şi aci la acel loc, acum în zilele noastre,
s’a făcut skituleţ, pentru Părinţii monachi, de un protopop, Constandin Negomireanu şi de alţii.
Pentru căci a avut şciinţă ei de la părinţi şi moşi, şi strămoşii lor, că a lăcuit sântul şi acolo, precum s’a
zis mai sus.
Apoi
plecând sântul de acolo în sus pe Jiu, până a dat de rîul apei Tismenei, şi
apucând în sus pe rîul apei Tismenei, precum i s’a zis prin descoperire, a
mers până când s’a apropiat de munţi, şi fiind seară în ziua aceia când, s’a
apropiat de munţi, a tras să găzduiască la satul cel ma aproape de munţi, de
pre lângă apa rîului Tismenei, care sat se numea Groşani. Şi tăbărînd la o casă
de creştin ca să doarmă într'acea noapte şi după ce au tăbărît mai şăzând sântul puţin, a venit
copilul acelui creştin de omu,
la carele era în gazdă, cu nişte porci
cei răpusese de vro 5 — 6 zile mai nainte de venirea sântului
acolo. Şi întrebândul părinţii lui, unde
i-a găsit? El a respuns: pe valea Pişătorilor, în sus i-a găsit. Aşa dar, auzind sântul de
Pişatori, a cunoscut, că din
pronia Prea Milostivului D-zeu a
tras de a tăbărît la acea gazdă într'acea noapte, pentru ca să audă de Pişători mai nainte de a
întreba. Care pentru acesta sântul, în toată noaptea aceia a dat
slavă, lauda, şi mulţumită prea milostivului D-zeu întru cămara inimii sale.
Iar adoua zi a kiemat la sine pe copil şi întrebându-1,
a zis cătră dânsul : spune-mi, Fiule, departe este locul, unde se
zice la Pişători? Si răspunzând copilul
împreună cu părinţii lui, a zis cătră sântul: Că pârîul acesta al
Tismanei în sus merge până dă în gura
văii, şi pe vale tot pe rîu în sus, ca un cias şi aci între munţi,
unde curge apă multă de sus de prin peşcerile munţilor şi de prin găurele
petrilor, de amendouă laturile ale rîului acestuia al Tismeanei, acolo să zice
la Pişători.
Aşa
dar, auzind sântul acesta, a rugat pre părinţii copilului, de a trimite pre
copil, cu dânsul, ca să-i arate locul
unde se zice la Pişători. Şi, slobozând părinţii pre copil a mers
cu sântul şi î-a arătat locul, unde se zice la Pişători. Şi vezând sântul locul
a cunoscut, că acela va să fie cu adeverat locul cel poruucit lui prin descoperire
D-zeească, şi foarte mult s'a bucurat cu duchul, dând slavă, laudă şi mulţumită
stăpânului Christos D-zeu şi prea curatei Maîcii sale pururea Fecioarei Măriei.
Apoi,
străbătând toată pustietatea cea mai din launtru, şi peşcerile locului acestuia cele de prin prejur, prin post şi rugăciuni
şi privigheri multe zile, împreună cu copilul de
mai sus zis. Apoi, după ce a sfârşit merindea
de mâncare, şi când flămânza copilul, şi se supăra a mai umbla cu sântul prin
pustii şi cerca să se întoarcă acasă către părinţii săi, sântul prin sântele
sale rugăciuni cele neîncetate cu mintea către prea milostivul D-zeu, întărea
pre copil cu chrana sa cea duchovnicească,zicându-i : Fiule ! Pune piciorul tău
preste piciorul meu, şi când punea copilul piciorul său preste piciorul
sântului, îi trecea de foame si de dorul părinţilor, şi aşa a petrecut copilul
multe zile nemâncat prin pustietate, cât a mai umblat cu sântul după ce a
sfârşit merindea, ce luase pentru mâncare. Apoi sântul, după ce a
străbătut toată pustietatea locului acestuia, de la Pişători, dupre cum i-se
zicea atuncea şi văzându-l, că este frumos şi îndeletnicios pentru mântuirea monachilor, acelor ce vor voi
cu adevărat mântuirea, foarte mult s’a bucurat cu duchul, lăudând şi slăvind
pre milostivul D-zeu şi pre prea curata maica lui, pururea fecioara Măria.
La Pişetori –
Vedere de sub casacada mare
După acesta nu după mult cias,
i-a venit gând de îndoire, zicend întru sine : oare acesta să fie cu
adevărat locul de la Pişători, de carele mi s’a porunciţ prin descoperire în
multe rânduri, sau altul va fi ? Şi aşa sântul, socotindu-se şi mirându-se
întru sine ce se facă, îndată şi iarăşi, i s’a făcut descoperire D-zeească zicendu-i: Că acesta este cu
adevărat locul de la Pişători. Ce însă acum degrabu să te întorci la mânăstirea
ta Vodiţa, căci monachii, fraţii şi fiii tăi, sunt în mare scârbă şi tânguire
pentru lipsirea ta de acolo, neştiind ce te-ai
făcut; şi mergând să le aşezi Egumen desăvârşit în locul tău, şi aşezendu-1
să'l înveţi cum să petreacă cu fraţii întru dragoste. Şi iarăşi degrab să te
întorci la locul acesta, luând cu tine din monachii cei mai tineri şi mai
osârdnici cătră ascultare pentru mântuire. Şi viind fără de zăbavă, să te apuci
să cureţi locul şi să'mi înalţi sânt jertfelnic cu mânăstire împrejur, întru
cinstea şi pomenirea Adormirei Maicii
mele, precum ţ'am poruncit întâi. Aşa dar sântul după descoperirea
acesta, degrabă s’a întors la
mânăstirea sa Vodiţa, precum i s’a poroncit,
dând mî întâi pre la tatăl copilului, ce i-a arătat locul cel de aici, dela Pişători, pentru
ca să ducă copilu la părinţii lui, căci nu voia copilul ase
mai despărţi de sântul, şi pentru ca
să întrebe si de drumul, care
merge mai de-a dreptul pre supt munte, la Ruşava, unde este aproape şi mânăstirea Vodiţa. Şi luând povăţuire pe unde merge mai de-a drept a plecat
şi ajungând la mănăstirea sa,
foarte mult s'a bucurat fraţii
şi părinţii de venirea lui în mânăstire, carii viind, toţi înaintea lui pentru blagoslovenie, plângând
zicea: „Părinte, pentru ce ne-ai
lăsat pre noi fiii tăil săraci de tine atâta vreme, ne spuindu-ne şi
nouă pentru lipsirea ta de aici, unde
vrei să te duci? Aşa sântul mângâindu-i duchovniceşce şi blagoslovindu-i
pre toţi de l a mare până la
mic, a făcut sobor şi le-a arătat, pentru ce a lipsit din
mânăstire; pentru căci mai voieşte
D-zeu prin sine a mai ridica şi întru alt loc locas D-zeesc. Cu adunare de
mulţi monachi şi cu sânt jertfelnic întru cinstea şi pomenirea
prea curatei pururea fecioarei Măriei
Maicei D-zeului şi Mântuitorului
nostru Iisus Christos şi învăţându-i pre toţi de obşte, cum să petrece în mânăstire sub ascultarea
Egumenului, cu frica lui D-zeu întru toate posluşaniile
sântei mânăstiri, dacă cu adevărat a venit la călugărie, pentru
mântuirea sufletelor lor, şi vo-esc de a se
mântui cu adevărat, şi cu sfatul şi alegerea şi voinţă de obşte a tot
Soborul părinţilor şi fraţi, adunaţi în Christos, le-a asezat Egumen tot pre mai sus pomenitul Ieromanach Agaton, pre carele în monastire învăţândul sântul mult, cum să
petrece cu fraţii, cu dragoste
către toţi, întru toate de la mic până la mare de-o potrivă. Şi aşa
pre toţi învăţâmd cele de folospentru
mântuirea sufletului, le-a cetit tutulor
de obşte moliftă de ertăciune, şi dând la toţi sărutare şi
blagoslovenie, a luat cu sine părinţi, Ieromanach şi monahi, din cei mai
tineri, pe carii îi şcia sântul, că
sunt mai osârdnici spre osteneală pentru
cele suflestesci şi trupeşci.
Şi viind la locul acesta, ce atuncea se numea la
Pişători, s'au aşedat aici întâi prin peşceri şi prin
colibi, ce'şi făcuse împrejurul locului acestuia. Iar
Sântul s'a suit în preşcera carea este deasupra peşcerii
cei mari, din care izvorăşce apă, care acum curge prin mânăstire. Şi suindu-se
la peşceră, a găsit întrânsa un balaur
(şarpe) foarte mare, şi cum a vezut pre sântul, a şuerat tare şi căscând gura asupra sântului, vrând să-l
muşce, iar sântul fâcend semnul sântei cruci asupra lui cu crucea
cea de plumb ce o purta la gâti îndată'şî, a fugit şarpele din naintea sântului afară şi sărind din
peşceră jos a crăpat şi a murit. Şi spre pomenirea acei minuni cu rugăciunile
sântului s’a înkipuit acel şarpe cu gura
căscată în piatră, de asupra peşcerii, din care a sărit jos, carea
înkipuire stă şi până în ziua de
astă-zi. Iar după sărirea şarpelui
din peşceră jos, ai şădut sântul câte-va zile aci în
peşceră, liniştindu-se prin post şi prin privigheri cu sânta rugăciune cea
neîncetată cu mintea şi cu inima sa.
Apoi dându-se jos din peşceră, a stătut pre piatră, înaintea peşterii cei mari,
unde este acum sânta mânăstire zidita cu faţa catră resărit şi cu
mânile ridicate catră înălţime şi mintea şi okii sufletului către D-zeu, rugându-se cu lacrămi, ca să-i
descopere, în carea parte de
loc voieşte despre Resărit, sau despre Apus de opşte a-i înălţa sântul
jărtfelnic cu mânăstire, precum i
s’a poruncit. Şi aşa treimile stând în picioare ziua şi noaptea,
neclătit rugându-se.
Iar
a treia zi pre la miezul nopţii s’a
pogorît lumină preste sântul şi s’a
făcut ca un stâlp de foc de la ceriu până la pământ, şi glas din
lumină, dicând către „.sântul. „Că aicea,
unde stai, este locul cel poruncit ţie de mai nainte, ca să-mi înalţi mie jertfelnic întru cinstea şi pomenirea Adormirei Maicei mele, cu
mânăstire de adunare de monahi,
cu veţuire acelor, ce vor voi să se mântuiască. Şi darul, meu şi
mila mea şi a Maicei mele, prin rugăciunile tale nu va lipsi
dintru acest locaş pânî în
sfârşit, şi iată că-ţi dau ţie putere preste tote duchurile cele necurate, si să tămădueşci cu
darul meu toate boalele si toate
neputinţele din oameni, carii vor veni la tine, şi în
lăcaşul tău acesta cu credinţă”.
Dintr'această
lumină şi arătare D-zeească din ciasul acela al arătării s’a îmbrăcat Sântul cu
putere D-zeească, şi a luat darul tămăduirilor şi putere asupra duchurilor celor necurate. Apoi după acesta
D-zeească arătare prin ale sale şi prin acelor în Christos fraţi şi ucenici ai săi, ostenele şi trude, a
curăţit locul de pădure, de
lemne, de petre şi tăind colţurile pietrilor, a potrivit locul, şi
a făcut aci mai întâi o biserică mică de lemn, dintru un Tisu mare, ce era atuncea aci, înaintea peşcerii cei mari, din
carea izvorăşce apa ce curge acum prin mânăstire, cât şi din alte lemne, cât n'au ajuns, şi pe rădăcina
acelui Tis a făcut sântul
prestol; şi după acesta aşăzâu-du-se
sântul împreună cu fraţiî aci desevârşit, vieţuia prin plăcere
D-zeească, iar pentru darul tămăduirilor a tot felul de boale şi neputinţe şi
al izgonirii duchurilor celor rele, şi
necurate din oameni, ce luase sântul dela D-zeu, a străbătut tot
auzul prin tote laturile acestui sânt loc. Căci singure duchurile cele rele ce
bântuia pe oamenî striga, că nu mai pot locui prin prejurul acesta, că-'i
arde focul Dumnezeirei al Prea Sântei
Treimi, pentru rugăciunile Prea Curatei Fecioarei Măriei Născătoarei de
D-zeu, şi pentru ale răului bătren Nicodim, ce acum de curând a venit la Pişători, de s'a sălăşluit
aci, împreună cu alţii, ce se povăţuesc de El răi, ca şi el. Unde în acea pustie, la Pişători, a fost locuinţa
nostră până acum, iară acum, de când a venit
acesta, numai putem locui.
Şi aşa pentru aceste strigări, ce făceau dracii
prin oameni,
toţi cei bântuiţi de duchurile necurate şi de alte feluri de boale, carii
alergau la sântul cu credinţă, să
tămăduiau. Iar unii din ceî-ce se tămăduiau, nu se mai întorceau pe la casele lor, şi pe la
părinţii lor, şi remâneau la sântul de se făcea monachi.
Şi străbătend vestea pretutindinea pentru
sântul, precum s’a făcut multă sumă de părinţi monachi şi de fraţi în
Christos, cât şi copilul de mai sus
zis, carele a arătat sântului locul acesta, ce s’a zis la Pişători,
cum a audit, că a venit îarăşi sântul şi s’a aşedat aici, de loc a venit şi s’a făcut sântului ucenic. Mai de aproape şi
ascultător şi supus întru toate
fiind, şi prin dumnezeescul dar a învăţat Sânta Scriptură cea slovenescă
desăvârşit, în puţină vreme, şi s’a făcut băiatu monach iscusit şi înbunătăţit întru fapte duchovniceşci, şi darului chirotoniei diaconiei s’a
învrednicit şi cu sântul prin foc a trecut, precum cuvântul va arăta mai
jos.
Prof. Nicolae N. Tomoniu
Articol scris pentru revistă.
URMEAZĂ:
https://tismana.ro/nicodim/cap2.htm - Paginile 47 - 65
Arhimandrit al
Marii Lavre a Mânăstirii Tismeana; Minunile Sfântului * Ridicarea lui la ceruri
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu