miercuri, 1 noiembrie 2023

Monografia Tismana vol. I - (pag. 44-63) - Bancile populare

 


1.3.1. Băncile populare, mişcarea literară şi emanciparea Tismanei ca staţiune climaterică după anul 1900.

         Băncile populare, dezvoltarea economică la început de secol XX, reformele lui Spiru Haret şi mişcarea literară. 

            Spre deosebire de schimbarea de regim comunist de după 1989, întoarcerea la capitalism, la piaţa liberă, s-a făcut de către politicieni fără acordarea unei suficiente atenţii sistemului bancar, fără încurajarea capitalului autohton. Dacă regele Carol I a căutat să creeze bănci populare la sate dar sătenii se codeau în a face depuneri neştiind bine funcţionarea lor, după 1989 exista o întreagă elită bancară care ar fi vrut să facă acelaşi lucru ca şi regele Carol I, dar s-a format incredibil de urgent şi o elită politică hrăpăreaţă care a vrut să păstreze pentru ea acest privilegiu.
             Fenomenul postedecembrist ar fi interesant de studiat şi chiar deţin ceva documente privind falimentul, mai exact, distrugerea premeditată de la vârf a băncilor şi a Agenţiei CEC[1] Tismana. Consider însă că avem suficienţi experţi bancari în ţară care să atace frontal şi global subiectul şi să publice rezultatul studiilor lor cu gândul - poate nu de himere - că vom mai putea vreodată să refacem ceea ce ne-au distrus străinii fără să ne dăm seama aproape un sfert de secol.
             Să ne întoarcem deci la începutul regalităţii în România şi să observăm că în jurul anilor 1900 în România se creaseră nişte elite - membrii ai Academiei Române - bine instruiţi într-un sistem de învăţământ care-l depăşea şi pe cel francez, Franţa trecând la învăţământul general obligatoriu la câteva decenii distanţă după noi.
            Tot boomul economic şi social se datora unor miniştri cu largă viziune şi perspectivă în a prefigura viitorul ţării abia intrată în rândurile naţiunilor civilizate prin cucerirea independenţei şi cu un rege ce impunea respect. Printre aceşti miniştri era şi Spiru Haret care-l trimisese pe Alexandru Vlahuţă prin ţară pentru a culege informaţiile necesare reformelor sale dar şi de a găsi oameni pentru a pune umărul la  reuşita şi la finalizarea acestora.

Pentru a înţelege fenomenul aplicării cercurilor culturale la sate, create pentru iniţierea ţăranilor din acele timpuri în acumularea de capital, să lecturăm un fragment dintr-un articol pe care le-am tipărit în ziare şi care s-a bucurat de unanime aprecieri.


 Imagine din timpul revistei „Sămănătorul”(1901-1910) la M-rea Tismana: George Coşbuc, cu pălărie şi costum, lângă popa Matei Popescu (ctitorul bisericii Izvorul Tămăduirii) În stânga, Alexandru Coşbuc, cu puşca pictorul Ghiţă Bărbulescu, lângă el, preoteasa Ana cu Victor Dobrovicescu copil, apoi familia Jean Dobrovicescu și Dincă Schileru stând jos. Deasupra, familie neidentificată, Dumitru Gh. Popescu, soția și copiii. Din data de 28 oct. 1902, Coşbuc era obligat să participe, la cercurile culturale săteşti pentru instruirea ţăranilor.

„SĂMĂNĂTORUL”

O REVISTĂ GÂNDITĂ LA TISMANA!

 

Spre sfârşitul anului 1901, apare la Bucureşti “Sămănătorul - Revistă literară săptămânală”, al cărei concept fusese gândit în peisajul idilic de pe Valea Tismanei, unde Alexandru Vlahuţă vine în vara acelui an în vizită de documentare pentru “România Pitorească”, lucrare care va apare tot în anul 1901. Gazdă a scriitorilor veniţi să-şi petreacă vacanţa la Tismana era întotdeauna renumitul librar George Sfetea, cumnatul poetului George Coşbuc (ţinând pe sora sa mai mică, Elena Sfetea). Pentru finisarea “Vilei Sfetea”, era sprijinit de tipograful Nicu D. Miloşescu, căruia îi ţinea contabilitatea tipografiei din Târgu-Jiu, aşa că George Sfetea îşi găseşte timp ca împreună cu cumnatul său - poetul - şi cu Alexandru Vlahuţă, să petreacă câteva zile la Tismana pentru a  gândi “Sămănătorul” „un nou caiet pentru săteni”, aşa cum se exprima Vlahuţă ca trimis al ministrului instrucţiunii publice. Librar şi tipograf se obliga a fi chiar G. Sfetea, directori ai preconizatei foi literare se angajau a fi cei doi - Vlahuţă şi Coşbuc - iar pentru susţinerea financiară a noii publicaţii ministrul instrucţiei, Spiru Haret îi dăduse lui Vlahuţă „siguripsire fermă”. Mai mult, George Coşbuc primi asigurări că va fi angajat şi el în iarnă în „Administraţia Casei Şcoalelor”, Alexandru Vlahuţă lucrând deja acolo ca referendar.

Entuziasmat de ideea unei noi publicaţii precum şi de ideea „viitoarei avansări” a cumnatului său, George Sfetea propune ca “Sămănătorul” să apară „pe banii cârciumii lui dacă n-or fi pe la minister, cu tot riscul” chiar „înainte de Crăciun”. Lucru care se va întâmpla la 2 decembrie însă abia peste câteva săptămâni după 12 februarie 1902, când Spiru Haret demarează programul înfiinţării şi funcţionării „cercurilor culturale de la oraşe şi sate”, va fi angajat şi George Coşbuc în „Administraţia Casei Şcoalelor” cu decretul nr. 3308, articolul I.

        George Sfetea, care se va muta definitiv în noua sa vilă în anul 1902, va mai fi împreună cu cei doi directori ai revistei “Sămănătorul”, cumnatul său George Coşbuc şi Alexandru Vlahuţă, doar  în acel an. Pentru că la 29 decembrie, cei doi pleacă precipitat de la conducerea “Sămănătorul”, începutul secolului XX fiind pentru Al. Vlahuţă  singura perioadă când va mai vizita Tismana. Nu şi pentru poetul George Coşbuc care va lăsa locurile lui preferate de pe Valea Tismanei încărcate de numeroase legende.

         Chioşcul de pe terasa dintre brazii aflaţi în apropierea Vilei Sfetea, unde se retrăgea poetul, va deveni cu timpul “Chioşcul lui Coşbuc”, astăzi refăcut complet; fagul de lângă acesta se va numi “Fagul lui Coşbuc”; masa unde stătea şi discuta cu ambasadorul francez Ramiro Ortiz, cu părintele Vasile Lucaciu, cu compozitorii D. Chiriac şi Alfonso Castaldi, profesorii Popa Lisseanu şi Clinciu va fi “botezată” peste puţin timp “Masa fraţilor”; aleea de lângă Fântâna Chihaia, pe unde Coşbuc discuta cu Ortiz despre “şarlatanul de Dante”, va rămâne întipărită în memoria locală ca “Aleea Tainelor”.

        Plecarea celor doi de la conducerea revistei “Sămănătorul”, după numai un an, a fost interpretată în fel şi chip. George Coşbuc, numit în anul 1902 şef al biroului administrativ şi de corespondenţă din Administraţia Casei Şcoalelor[2], după unii autori, probabil că vedea în campania de culturalizare în sânul ţărănimii, iniţiată de ministrul instrucţiei Spiru Haret, doar o obligaţie funcţionărească[3]. Pe lângă reorganizarea pe baze moderne a învăţământului de toate gradele, Spiru Haret da o mare importanţă şi mişcării de esenţă poporanistă care-i poartă numele. Participarea lui Coşbuc la prima mare acţiune culturală de masă şi cooperatistă a învăţătorimii române în mediul sătesc intra în obligaţiile lui de serviciu. El trebuia să viziteze lunar patru centre culturale săteşti, ocazie cu care îşi dă seama că “directivele date” de la Bucureşti sunt desprinse de realitate. Într-o lume a neştiutorilor de carte, învăţătorii “vorbesc prea repede, încât sătenii nu pot urmări ideile, şi întrebuinţează nu numai cuvinte neînţelese de popor, dar şi construcţiuni savante. Le-am atras atenţia să nu mai vorbească păsăreşte, să nu caute a face fraze, ci să se apropie de sintactica simplă şi frântă a vorbirii săteşti” spunea Coşbuc. “După programele stabilite de cercuri, văd că între-aceste şedinţe învăţătorii au să se ocupe numai de chestii curat pedagogice şi în chipul cel mai sec cu putinţă” mai spunea el, terminând în concluzie  “că ar avea multe propuneri de făcut” şi că “mai întâi de toate învăţătorii trebuie să ştie ... ce au să vorbească ţăranilor şi cum. E nevoie de un sistem general de luptă”[4].

        Apărut cu entuziasm aşa cum fusese gândit la Tismana, în format caiet, cu coperta de început desenată de N. Grigorescu, “Sămănătorul” este definit de Alexandru Vlahuţă în “Primele vorbe” ca un “stindard de pace” şi de “înfrăţire intelectuală”[5]. Nemulţumit de tonul molcom-moldovenesc al textului, Coşbuc reia ideile directoare ale revistei: “Noi cu literatura astăzi nu mai stăm în mijlocul istoriei noastre, nu stăm nici în mijlocul tradiţiilor noastre, nu stăm mai ales în mijlocul poporului nostru: “Fără idealuri nu e luptă şi fără luptă nu e nici literatură”; “Am rupt firul tradiţiilor, ne batem joc de credinţa strămoşilor, luăm în deşert instituţiunile ţării şi aşezămintele ei, râdem în pumni de asperaţiunile naţionale şi importăm în literatură (...) - câte şi mai câte bolnave idei şi cu totul străine spiritului românesc”[6].

    Susţinând totuşi campania de culturalizare în sânul ţărănimii, iniţiată de ministrul instrucţiei, Spiru Haret, revista promovează o literatură inspirată din realităţile naţionale, acordând întâietate tematicii rurale, dar ajungând până la idealizarea ţăranului şi la prezentarea idilică a vieţii de la ţară. Programul revistei îl rezumă Al. Vlahuţă în articolul Cărţi pentru popor (nr. 3, 1901): „Icoane din trecut, întîmplări vitejeşti, isprăvi de acelea care-ţi înalţă sufletul, scene din viaţa de la ţară, pilde şi învăţături sănătoase date într-o formă atrăgătoare, puterea providenţială a unui primar ideal, a unui proprietar, a unui preot, a unui învăţător — aşa cum îl visăm şi cum ar trebui să fie oamenii aceştia — bunătatea, jertfele, munca şi izbânzile lor, întrupate în povestiri calde, sugestive, aşa ca cititorul să se simtă mişcat ca lucruri văzute aievea şi să capete îndemnul de a-şi aduce şi el partea lui de bine pe lumea asta, de a se face şi el folositor cu ceva ţării şi neamului lui". Scriitorii sunt chemaţi să-şi facă „datoria",  să lupte împotriva importului de idei, a coruperii limbii prin  împrumuturi străine. Contestând simbolismul, revista încurajează acele producţii care proslăvesc „marea viaţă a poporului" român, trecutul lui glorios, „frumuseţile acestui pământ" etc. Colaboratori: D. Anghel, Z. Bârsan, Ion Gorun, I. Agârbiceanu, E. Gîrleanu, C. Moldoveanu,  Constanţa Hodos, llarie Chendi, R. Cioflec, V. Savel, G. Tutoveanu. Ion Adam, G. Vâlsan etc.[7]

-------

Ideea centrală din jurul conceptului „Sămănătorul” se leagă de aspectele cele mai acute privind instrucţia şi educaţia permanentă a societăţii, de necesitatea culturalizării maselor dar şi a formatorilor de opinie. Însuşi „a semăna” dă de înţeles că reprezentanţii acestui curent civic „seamănă” concepţiile lor. Şi nu numai în mediul sătesc ca odinioară ci în întreg ansamblul societăţii.

Dar ce semănăm astăzi şi ce trebuie să devină semănătorismul? El trebuie să devină o expresie a unui avânt nou, bine motivat de necesitatea istorică de a ieşi din marasmul acestor ani întunecaţi de conflicte politice şi partizanat total al mijloacelor de informare în masă. Pentru că ceea ce se seamănă astăzi, populismul şi demagogia de cea mai joasă speţă, nu pot înlocui niciodată un ideal de factură nobilă. Pe lângă îmbogăţire, cocoţarea în vârful ierarhiei conducătoare a ţării devine, din ce în ce mai mult, o cutumă la modă doar a noilor ciocoi şi un ţel foarte îndepărtat pentru omul de rând. Nu de democraţie „originală” avem noi nevoie în România iar semănătorismul adevărat trebuie să ducă la conştientizarea faptului că orice societate trebuie să aibă întâi de toate un ideal, aşa cum spunea Coşbuc: “Fără idealuri nu e luptă şi fără luptă nu e nici literatură”

Într-o perioadă de cruntă aşteptare literară, reprezentanţii societăţii civile trebuie să fie primii care iau iniţiativa resuscitării vechiului curent literar semănătorist prin înfiinţarea de publicaţii proprii, deoarece marile trusturi de presă sunt compromise definitiv prin angajarea lor de o parte sau de alta a spectrului politic. Este nevoie de noi semănători şi de un nou semănătorism.

Dar nu unul de conjunctură ci unul în acel concept benefic care a pornit acum un secol, de la Vila Sfetea, de pe Valea Tismanei.

Citiţi mai departe întreg articolul în Revista Samanatorul, an I, nr. 5 ediţia  specială din  sept. 2011[8]

 


În imagine, horă la biserica din Vălcele, 1980, Tismana, Gorj

             Aşadar, ca o ţară să avanseze economic şi social este necesară o viziune globală, un pachet de reforme bazat pe o instrucţiune adecvată şi o mişcare literară care să-şi ştie menirea.
Nicio mişcare mass-media haotică nu ajută la dezvoltarea echilibrată şi durabilă a unei ţări. Dar nu e nevoie doar de instrucţie şi educaţie şi o literatură pentru a-i crea omului de rând o atmosferă de încredere, este nevoie şi de un sistem juridic bine organizat prin care toate visurile cetăţeanului să se împlinească.
             Vom vedea câteva fragmente din statutele unor cooperative de la începutul secolului trecut, ale unor societăţi sau bănci populare create în scopul dezvoltării unei localităţi. Cheia succesului? Câteva pagini, articole ale statutului clare, concise, fără nicio vorbărie. Şi oamenii cei mai competenţi aleşi în comitetul director.
            Prin deceniul trei al secolului trecut, în plin avânt economic, pe raza actualului oraş Tismana existau mai multe societăţi ale sectorului civil, manufacturi pentru fabricarea de bunuri de larg consum, bănci populare şi mori  ale obştilor sau particulare.
            Iată mai jos lista lor precizând că acestea sunt forme de producţie premergătoare marii industrii, caracterizate prin predominarea muncii manuale, prin diviziunea amănunţită a muncii în cadrul atelierului şi prin reunirea muncitorilor şi a meşterilor în ateliere sub conducerea patronului. În întreprinderi predomina munca manuală, în special producerea unor bunuri de larg consum: postavuri, stofe, pânză, panglici, covoare, oglinzi, arme, putini şi butoaie, bădaie de scos untul din lapte, războaie  de ţesut, fuse, vârtelniţe şi sucale de lucrat firul, olărie, care şi trăsuri, fierărie şi multe altele.

TISMANA


În Tismana existau în perioada antebelică, apoi interbelică: Societatea civilă „Societatea Dorna Tismana”, societăţile cooperatiste „Castanul” şi „Gospodăria”, banca populară „Viitorul săteanului”, obştea „Obştea Viitorul”, şi mai multe mori, fierăstraie şi o piuă. Pe Valea Tismanei existau de la nord la sud: moara lui Petrescu, piua mânăstirii peste apă de lotul N. Miloşescu, moara apoi fierăstrăul mânăstirii la sud de Ocolul Silvic, moara lui Ion Popescu (zis „broscoi”) şi a lui Ciuncanu, mai jos de Biserica „Buna Vestire”. În sat era moara şi fierăstrăul lui Ghiţă Bărbulescu situate lângă Mahala iar în centru dalacul.

Pe loturile de vizavi de eleşteu, Nicu Miloşescu librarul şi C. Chiricescu au construit vile. Astăzi prima a fost părăsită de către Ocolul Silvic, în cealaltă s-a instalat formaţia de pompieri.

 

 

Din Statutul băncii populare „ Viitorul săteanului”. Art 1-44

(Din colecţia Crişan Ioan Rădulescu - Tismana )

 ACT CONSTITUTIV. Subsemnaţii întrunindu-ne astăzi 14 Decemvrie, anul 1903 în comuna Tismana, judeţul Gorj, în urma consfătuirilor ce am avut, am hotărât înfiinţarea unei bănci populare cu numele de Viitorul Săteanului şi cu sediul în comuna Tismana. Am votat şi aprobat statutele aci alăturate ale acestei societăţi, în care statute se arată toate condiţiunile cerute de legea băncilor populare şi codul comercial. Am ales consiliul de administraţie compus din d-nii: Preşedinte, Gh. Bărbulescu, vice-preşedinte, Preot N. Săvulescu,  Casier-contabil, Ion Nefirescu, membrii, Gh. Bărbulescu, I. Nefirescu, Preot V. Săvulescu, Preot M   Popescu, lorgu Miciora, Al. Sipanu, Cenzori D-tru Popescu, Vasile Grindeanu, Ion I. Duicu


 CAPITOLUL I. Înfiinţarea şi scopul societăţei.

Art. 1. Să înfiinţează în comuna Tismana, judeţul Gorj, o societate cooperativă de credit şi economie sub numele de banca populară Viitorul Săteanului şi cu sediul în comuna Tismana, judeţul Gorjiu.

Art, 2. Scopul societăţii e de a înlesni creditul pen-tru membrii ei, procurându-le prin împrumuturi sau scomptarea de poliţe, capitalurile necesare pentru gospodăria, meseria sau comerţul lor, şi de a fructifica economiile lor.

Art, 3. Societatea va putea face în condiţiunile ară-tate mai jos următoarele operaţiuni:

a) A   primi economiile membrilor spre fructificare.

b) A primi depunerile, în acelaşi scop, dela nesocietari.

c) A acorda împrumuturi precum şi a sconta  şi resconta efecte comerciale.

Art. 4. Durata acestei societăţei este nelimitată. Nici un membru nu se va putea retrage din societate decât după doi ani.

CAPITOLUL II. Despre membrii societăţii, drepturile şi datoriile lor.

Art. 5. Pot fi membrii în societate locuitorii majori fără deosebire de sex. Femeile măritate nu pot face parte din societate fără autorizaţia soţilor lor.

Art. 6, Membrii să primesc de consiliul de administraţie, prin înscrierea în registrul de societari. Trei membrii pot contesta aceste înscrieri, adresând protestul lor comisiunei cenzorilor, care va trebui să refere adunărei  generale spre a hotărî.

Art. 7. Calitatea de membru se perde: a) Prin retragere, b) Prin strămutare din comunele în care poate face operaţiunile sale Banca populară, c) Prin exclu-dere, d) Prin moarte.

Art. 8. Când un membru îşi dă dimisia, el e dator mai întâi să-şi plătească toate datoriile către societate, chiar dacă ele n'au ajuns încă la termen. In acest caz calitatea de membru se perde la sfârşitul anului social.

Art. 9. In caz de moarte a unui societar, moştenitorii săi vârstnici nu pot fi primiţi ca membrii, decât în conformitate cu art. 6 din aceste statute, şi dacă nu sunt primiţi, contul lor să stabileşte, ca şi pentru ceilalţi societari, numai la sfârşitul anului  social. Moştenitorii nevârstnici însă, până la stingerea datoriilor lor către societate, vor putea să fie reprezentaţi în societate prin tutorii lor.

Art. 10. Excluderea din societate poate avea loc pentru următoarele motive: a) Pentru neplata datoriilor şi a cotizaţiunilor fără temeiuri justificative, în timp de trei luni, după două somaţiuni date din 40 în 40 de zile. b) Pentru condamnare de justiţie, pentru crime şi delicte, c) Excluderea se poate pronunţa şi în contra unui membru care lucrează în contra interesleor societăţii, sau nu să supune statutelor şi hotărârilor adunărei generale. Excluderea se pronunţă de consiliul de administraţie cu drept de apel la adunarea generală. Cei excluşi vor prezenta apelul lor comisiunei cenzorilor, care va trebui să refere adunărei generale spre a hotărî. Excluderile se vor hotărî de adunarea generală în cazurile a) şi b) cu majoritate de voturi, iar în cazul c) cu o majoritate de 2/3 a membrilor prezenţi.

Art. 11. Un membru exclus din societate nu va mai putea fi reprimit, decât după 3 ani cel puţin din ziua excluderei sale, prin votul adunărei generale.

Art. 12. Cel exclus perde dreptul la orice beneficiu pe anul în care a fost exclus. Cei ce au perdut calitatea de membru în baza al. a, b şi c din art. 7, vor fi socotiţi pe baza bilanţului la finele anului social în care au perdut calitatea de mem-bru şi plătiţi până în 6 luni dela această dată. Ei nu au nici un drept asupra fondului de rezervă şi a altei a-veri sociale. Membrii eşiţi rămân răspunzători încă doi ani dela acea dată, conform art. 232 din cod. comer., de toate obligaţiunile contractate de societate până la data eşirei lor.

Art. 13. Societatea nu poate funcţiona decât având cel puţin 20 de membrii.

Art. 14. Societarii au dreptul: a) A lua parte la adunările g-le ale societăţii şi a vota. b) A se împrumuta dela societate în limitele mijloacelor ei şi în condiţiunile statutelor de faţă, c) A depune spre fructificare economiile lor şi capitalurile disponibile, pentru cari au dreptul la dobânda stabilită de adunarea generală.

Art. 15. Dreptul de vot în adunarea generală se perde pentru societarii ce es din societate în orice mod, din ziua eşirei lor. Nici un societar nu poate avea mai mult decât un singur vot, oricare ar fi partea sa socială ; cei absenţi şi femeile vor fi reprezentaţi prin un mandatar societar. Un mandatar nu poate reprezenta decât un singur societar în afară de votul lui. Mai mulţi moştenitori nevârstnici ai uniii societar decedat pot fi reprezentaţi numai printr'un singur împuternicit, care va avea numai un vot şi care va putea să nu fie societar. In caz când tutela nu va fi constituită, banca e obligată să ceară prin justiţie re-gularea tutelei.

Art. 16. Societarii se obligă la intrarea în societate prin o declaraţiune  scrisă: a) A plăti o taxă de înscriere de 2 lei.  b) A-şi constitui o parte socială în modul prevăzut în art. 20. c) A răspunde pentru obligaţiunile societăţei în mod solidar, până la   concurenţa părţilor sociale subscrise. d) A se conforma statutelor  de faţă şi hotărârilor adunărei generale, şi ale consiliului de administraţie.

  


               CAPITOLUL III. Capitalul social şi părţile sociale

Art. 17. Capitalul social se formează din părţile sociale, vărsate de membrii şi din donaţiunile pe cari societatea le-ar primi.

Art. 18. Donaţiile făcute societăţii constituesc un fond asupra căruia membrii nu au nici un drept. Cât timp va dura societatea ei va servi pentru operaţiunile ei şi pentru acoperirea obligaţiunilor, dar nici-odată nu poate fi împărţit între societari, fără de voinţa expresă a donatorului. Fondul de donaţiuni va fi sporit în fiecare an cu o dobândă anuală egală dobânzii,   ce se cuvine depunerilor după aceste statute.

Art. 19. In caz de liquidare a societăţei, fondul de donaţiuni va putea dacă actul de donaţiuni nu prevede o anume întrebuinţare, să fie vărsat, după hotărârea a-dunărei generale, ca donaţiune la una din societăţile prevăzute la art, 44 de mai jos, spre a  ajuta desvoltarea economică a localităţii. In cazul în care adunarea generală nu se pronunţă în favoarea nici unei din aceste societăţi sau dacă asemenea societăţi nu vor exista în localitate, acest fond se va depune spre fructificare la Casa Centrală a băncilor populare săteşti. Dacă în urmă se va înfiinţa în localitate o altă bancă populară, sau vre-o societate cooperativă de categoria celor menţionate mai sus, cassa Centrală va aprecia dacă trebue să le remită acest fond împreună cu dobinzile cuvenite, sub titlu de donaţiuni şi în condiţiunile prevăzute mai sus pentru atari fonduri.

Art. 20. Fiecare societar se obligă să verse în casa societăţii, partea lui socială, care va fi de cel puţin 20 lei şi de cel mult 5000 lei. La înscriere se va depune cel puţin 10 % din suma subscrisă, iar restul se va achita în cel mult 2 ani prin cotizaţiuni lunare stabilite  de adunarea generală. După vărsarea integrala a părţei sociale subscrise şi după îndeplinirea termenului de 2 ani, prevăzut mai sus capitalul social va fi sporit prin vărsăminte treptate făcute de fiecare membru a câte cel puţin 0,50 bani pe lună.

Art. 21. Părţile sociale sunt proprietatea societarilor. Aceştia, în caz de lichidare eventuală a societăţei, sunt consideraţi ca creditorii ei, însă nu vor putea fi plătiţi decât după achitarea tutulor celorlalte obligaţiuni ale societăţei.

Art. 22. Cât timp un membru rămâne în societate, partea lui socială nu poate fi nici retrasă, nici cedată nesocietarilor, nici urmărită  de creditorii  lui.

Art 23. Dacă în cazul prevăzut în articolul precedent partea socială a unui membru, retras sau exclus, e urmărită prin justiţie, societatea nu poate fi silită să facă plata în alte condiţiuni, decât în cele prevăzute în articolul 12.

Art. 24. Fiecare membru intrând în societate pri¬meşte dela consiliul de administraţie, un livret sau o cărticică în care se înscriu toate operaţiunile  sale cu societatea. In caz de perdere a libretului, societarul e dator că încunoştinţeze în scris consiliul de administraţie, care va incheia un proces-verbal de anulare şi va dispune liberarea unui duplicat de livret.

Decizia consiliului de administraţie va fi afişată în termene de cel mai târziu 15 zile, la primăria comunei din care face parte posesorul  libretului.

Art. 25 Dividendul cuvenit societarilor, pentru păr-ţile lor sociale efectiv vărsate, se va fixa în fiecare an de consiliul de administraţie, cu aprobarea adunărei generale. Până la vărsarea integrală a părţei sociale, dividendul cuvenit societarilor, se va reţine în contul acestei părţi.

Art. 25. al. II. Dividendul va fi acel produs la fi-nele anului societar de capitalul depus.

CAPITOLUL IV. Capitalul   Operaţiunilor

Art. 26. Afară de capitalul social, alcătuit după cum e prevăzut în art, 17, societatea poate întrebuinţa pentru operaţiunile sale şi depunerile făcute atât de membrii ei cât şi de nesocietari, precum şi împrumuturile contractate de ea în acest scop.

Art. 27. In fiecare an adunarea generală va fixa maximum la care poate ajunge suma totală a depunerilor individuale precum şi a împrumuturilor contractate de societate.

Art. 28. Pentru plata obligaţiilor contractate astfel de societate, serveşte ca garanţie toată averea socială în ordinea următoare : a) Beneficiul anual. b) Fondul de rezervă. c) Părţile sociale proporţional cu miza socială a fiecăruia. In cazul când capitalul social nu este încă integral vărsat, societatea poate constrânge pe membrii să verse toată partea socială subscrisă de fiecare din ei, pentru a putea face faţă obligaţiunilor sale. d) Donaţiile.

Partea luată din capitalul de donaţiuni pentru achi-tarea obligaţiunilor sociale, este considerată ca un împrumut ce  trebue restituit din primele încasări şi înainte de orice distribuire de dividende.

Art. 29. Depunerile   se primesc : a) Fără termen, până la cel mult 100 lei pentru fiecare depunător, cu condiţie ca retragerea lor să fie cerută cu cel puţin 10 zile  înainte. b) Pe termen, în condiţiunile stabilite de adunarea g-lă. Acest termen însă nu poate fi mai scurt de 6  luni.

Art. 30. Dobânda pentru depuneri începe să curgă o lună după ce s'a făcut, fracţiunile de lună nu sunt socotite. Această dobândă să fixează în fiecare an de adunarea generală.

Art. 31. Dobânda să plăteşte la sfârşitul anului social sau în momentul restituirei capitalului depus. Dobânda neretrasă se înscrie după două luni, ca un nou depozit fără termen

Art. 32. Fiecărui depunător să liberează un libret, în care se înscriu toate operaţiunile sale cu societatea şi care se restitue societăţii după retragerea depunerilor şi încheerea definitivă a conturilor.

Art. 33. Depunerile nu se pot ceda decât în urma unei încuviinţări făcute de consiliul de administraţie, care va pune viza sa pe libret şi pe chitanţele depunătorului.

Art. 34. În caz de perdere a livretului, administraţia poate elibera un nou livret pe numele persoanei înscrise în registrele sale, îndeplinind formalităţile pre-văzute de art. 24.



CAP1TULUL V.

Despre împrumuturile acordate de Societate

Art. 35. In fiecare an adunarea generală, în urma propunerei consiliului de administraţie, stabileşte maxi-mul sumei ce se poate acorda ca împrumut unui mem-bru al societăţei sau unui nesocietar pe credit personal sau real.

Art. 36. Consiliul de administraţie înainte de a acorda împrumuturile, trebue să ţină seamă, nu numai de calităţile morale şi de solvabilitatea împrumutatului, ci şi de scopul pentru care se cere împrumutul, dându-se preferinţă împrumuturilor pentru scopuri productive, de exemplu pentru cultura pământului, pentru cumpărare de vite sau pentru industria şi   comerţul agricol.

Consiliul de administraţie nu este obligat a împrumuta nici chiar pe membrii societăţii dacă aşa va crede de cuvinţă şi este asemenea în drept să fixeze suma împrumutului la oricare cifră va aprecia sub maximul fixat de adunarea generală.

Art 37. Scopul împrumutului se va arăta în actul de împrumut şi consiliul de administraţie va fi dator să supravegheze întrebuinţarea lui.

Art. 38. Adunarea generală fixează în fiecare an maximul dobândei de luat de societate pentru împrumuturile  acordate   atât   membrilor   cât şi nesocietarilor. Modificat în adunarea generală dela 20 Martie 1910. Dobânda pentru societari va fi de 10% iar pentru nesocietari de 12%

Art. 39. Împrumuturile se acordă de consiliul de       administraţiei a) pentru termene până la un an care pot fi prelungite de consiliul de administraţie încă cu cel mult un an. b) In cont curent. Consiliul de administraţie poate da delegaţie preşedintelui pentru a acorda împrumuturi mici, sub ratificarea ulterioară a consiliului. Maximul acestor împrumuturi mici se fixează de consiliul de administraţie. Prin contractele de împrumut se poate stipula că stingerea împrumutului să se facă în mod parţial înăuntrul termenului.

Art. 40. Pentru termene mai lungi, împrumuturile nu se pot acorda decât prin votul adunărei generale, care stabileşte in acest caz şi termenele parţiale de plată a împrumutului.

Art. 41. In orice caz  societatea   îşi   rezervă  dreptul de a rezilia contractul de împrumut şi a reclama plata lui în următoarele   cazuri: a) Gând debitorul nu întrebuinţează suma împrumutată pentru scopul arătat în actul de împrumut. b) Când debitorul sau garanţii lui cad în stare de nesolvabilitate sau nu  mai prezintă siguranţe  îndestulătoare pentru plata împrumutului. c) In cazurile în care societatea ar  li silită să restitue depunerile şi împrumuturile contractate de ea sau să procedeze la liquidare. In acest al treilea caz se va acorda debitorului un termen de o lună, înăuntru căruia să achite datoria.

Art. 42. împrumutatul are totdeauna dreptul să-şi plătească datoria şi înainte de termenul stipulat, integral sau în parte.

Art. 43. In toate cazurile, împrumuturile contractate la societate trebue să fie asigurate astfel încât să nu fie nici o primejdie pentru societate. Ele pot fi acordate pe credit personal sau pe amanet. împrumuturile pe credit personal şi fără gir sau aval nu se vor acorda decât excepţional şi pentru sume mici a căror cifră maximală se va fixa de consiliul de administraţie. Pentru împrumuturile pe credit personal şi eu gir sau aval, consiliul de administraţie va fixa suma până la care o persoană poate fi admisă a semna ca girant sau ca garant prin  aval. In privinţa amanetelor se vor aplica dispoziţiunile prevăzute la art. 26, 27, 29 şi 30 din legea Creditului Agricol din 2 Iunie 1892. Când banca face avansuri sătenilor pentru cumpărare de vite, seminţe şi instrumente agricole, acestea vor fi considerate ca amanetate din momentul cumpărării lor, şi până la achitare, aplicându-se în această privinţă dispoziţiunile prevăzute în art. 17, al. II şi art. 25 din legea creditului agricol din 2 Iunie 1892.

Art. 44. Societatea poate acorda împrumuturi şi diferitelor asociaţii ale locuitorilor comunelor în care operează, dacă găseşte că   aceste  asociaţii  sunt  utile pentru buna stare materială şi morală a acestor comune, cum sunt societăţile de consumaţiune, de producţiune, de vânzare de producte etc. In acest scop consiliul de administraţie va studia actele şi operaţiile acestor asociaţii şi va face un raport adunărei generale, care va stabili limitele creditului de acordat şi condiţiile de plată.





POCRUIA





 În comuna Pocruia existau: băncile populare „Comoara Muncitorului” cu un capital de 150.000 lei în 1927, cu preşedinte C. Văcaru şi „Stoica Vistierul”, cu un capital de 95.000 lei, cu preşedinte D. Călescu, societatea cooperatistă de îmbrăcăminte „Eftinirea Traiului”, moară de apă spre lunca Pocruii şi în satul Izvarna (Moşnenii Izvărnari) dar şi în Sohodol un adevărat monument de tehnică şi inginerie populară, „moara cu butoaie de acolo” funcţionând prin acumularea de la un mic pârâiaş de apă, folosit şi la răcirea unui cazan de făcut ţuică.

 La fel de interesantă era moara de la Izvarna, încă în funcţiune, mânată de captarea unui singur „bâlbăros” (izbuc), încă şi mai interesantă era moara şi gaterul aflate la hotarul dintre satele Costeni şi Izvarna, ele fiind construite prin contribuţia solidară a unui număr de 11 moşi. Doamna învăţătoare Lucreţia Popescu ne descrie în monografia sa publicată la „Semănătorul – Editura online[9]: 

"Dacă se întâmpla ca o persoană să vină mai târziu la moară şi să o găsească ocupată, persoana respectivă având absolută nevoie de faină pentru a face mămăliga, întârziatul se învoia cu cel ce avea în moară, sa-i dea voie să gurească o mămăliga de faină. Acest schimb de boabe de porumb pe faină se numea guritură, dar nu se făcea pe o cantitate de făină mai mare, decât pentru o mămăligă. Din cei 11moşi existenţi la început, care cu timpul au avut numeroşi nepoţi şi strănepoţi, s-au format numeroase familii şi nu mai puteau măcina decât în mod organizat. Moara făcută la început s-a stricat şi atunci au făcut un alt bazin mai la sud de prima instalaţie. Bazinul sau iazul a fost făcut mai mare ca diametru şi mai înalt din cauza terenului. S-a construit o nouă moară tot cu două pietre, şi pentru a se putea măcina în condiţii normale, s-a impus o organizare în rânduiala măcinatului, şi anume existând în sat urmaşii celor 11 moşi, s-a împărţit timpul în 11 unităţi de timp şi anume în săptămâni. Intr-o săptămână aveau dreptul să macine toţi cei ce-l moştenesc pe moşul respectiv, în a doua săptămână altui moş şi aşa mai departe, în acest fel fiecare putea să macine pentru sine ca să-i ajungă până îi va veni iarăşi rândul. Dacă termina făina înainte de a-i veni rândul atunci se ducea şi vorbea cu cel ce avea rând la moară şi se învoiau fie prin schimbarea rândului fie pe uium. Când moara avea nevoie de unele reparaţii participau cu toţii, acest fel de organizare purtând numele de ceată, sau cetaşii de la moară." ...

"Tăiatul în fierăstrău se făcea tot cu rânduială după moşi pe timp de o săptămână. Cei care nu aveau lemne de tăiat îşi vindeau părţile ce le aveau la fierăstrău fie din lipsă de bani, fie din alte motive părţile acestora fiind cumpărate de cei mai înstăriţi. La fierăstrău veneau şi oameni din satele vecine sa taie lemne, care plăteau în bani sau în uium după cum se învoiau cu cel ce avea rândul. Pe timpul cât avea rândul, fiecare se comporta ca un adevărat proprietar. Fiecare îşi avea pânzele sale de fierăstrău, se îngrijea de ascuţitul lor precum şi de buna funcţionare a fierăstrăului şi a morii." ...

"La moară şi la fierăstrău au existat aceste cete până în anul 1944, după care ia fiinţă obştea. Moara şi fierăstrăul trec în administraţia obştii care se menţine până la 31 decembrie 1951. Obştea era condusă de un consiliu de administraţie şi avea un număr de 1104 societari cu drept de proprietate în munţi, unii fiind şi din satele vecine. Începând cu data de 1 ianuarie 1952 a fost data în primire Sfatului Popular Pocruia şi în continuare până în 1962 au stat sub administraţia întreprinderii raionale locale a fostului raion Baia de Arama, după care au fost dărâmate. Materialele au fost duse pentru repararea morii din satul Racoţi. Pe locul unde a fost moara şi fierăstrăul s-a construit captarea de apă de unde izvorul Orlea merge prin conductă şi alimentează oraşul Craiova."

 Tot la fel de interesantă este istoria băncii populare „Comoara Muncitorului” din Pocruia, scrisă de înv. Alexandru Ciolacu şi publicată de mine pe site-ul Şcolii generale Pocruia în anul 2002[10]. O redăm mai jos pentru a vedea şi fazele prin care a trecut o bancă populară în decurs de aproape un secol de la înfiinţare.  


Al. Ciolacu - Banca populară de la Pocruia

In anul 1902, la iniţiativa învăţătorului Simion Popescu şi a ţăranilor fruntaşi ai satului Toma Semenescu şi Vasile Cocină, se înfiinţează banca populară sub numele de "COMOARA MUNCITORULUI" cu un capital de 12345 lei cu un număr de 53 membri unde funcţia de preşedinte a băncii a fost luată de Vasile Cocină iar de casier de Toma Semenescu.

Banca venea în sprijinul locuitorilor satului cu bani pentru a putea cumpăra animale, pământ, unelte agricole, construcţii în gospodărie precum şi la aprovizionarea cu porumb şi grâu. Programul realizat din cifrele bilanţului încheiat la 31 decembrie 1928 cu un activ de 1.176.020 lei, capital social de 656.856 lei, depunerile reprezentând 950.948 lei la 345 depunători.

In anul 1912 a decedat Vasile Cocină şi funcţia de preşedinte a fost luată de cetăţeanul fruntaş al satului Constantin Văcaru.

Din 1911 contabilitatea băncii a fost luată de Petre Grindeanu absolvent al şcolii de cooperaţie din Târgu Jiu.

La început banca în casa casierului Toma Semenescu. După primul război mondial a fost construit un local propriu al băncii unde a funcţionat până după cel de-al doilea război mondial când banca a fost desfiinţată, iar localul a fost ocupat de primăria comunei care până la această dată funcţiona prin case particulare.

În 1968 când comuna Pocruia a fost desfiinţată şi arondată comunei Tismana, localul a fost preluat de cooperativa de consum care a făcut unele modificări. Adăugirea unei încăperi mai mari pentru magazinul alimentar, construcţii de magazii şi a unui atelier de tâmplărie înzestrat cu tot felul de maşini necesare pentru realizarea manoperei la tâmplărie.

Întrucât era nevoie de teren pentru a mări spaţiul comercial şi loc de acces pentru intrarea la magazii şi la atelierul de tâmplărie, comitetul comunal de partid împreună cu conducerea cooperativei au hotărât să ia jumătate din săliştea învăţătorului Ciolacu Alexandru care era vecină cu localul cooperaţiei.

Până în 1949 comerţul în sat era particular cu prăvălii săteşti, sistem magazin mixt, o brutărie şi trei gherete unde se sacrificau animale şi se vândea carne populaţiei. Negustorii acestor prăvălii erau Grigore Ciolacu, Petre Ciolacu, Nicolae Popescu (Comeci), Ştefan Cocină şi Vasile Văcaru. După al doilea război mondial au mai rămas prăvăliile lui Grigore şi Petre Ciolacu până în 1949 când au falimenat.

Marfa pentru prăvălii era adusă din Târgu Jiu cu carele, căruţele şi unele mărunţişuri chiar cu bicicletele.

Marfa pentru prăvălii consta din următoarele: sare, petrol lampant, şină pentru vase de lemn, cuie, ulei, bumbac şi alte mărunţişuri până şi bomboane.

Întrucât luase fiinţă şi cooperaţia de consum, organele de partid au propus negustorilor Grigore şi Petre Ciolacu să pună la dispoziţie localurile de prăvălie pentru magazinul mixt şi bufetul cooperaţiei de consum. În aceste condiţii cei doi negustori şi-au radiat firmele şi au predat spaţiile comerciale pentru cooperaţia de consum. Primul gestionar al cooperaţiei de consum a fost Gheorghe Pârgauru (Praşchie).

Tot depunându-se bani pentru fondul social de către locuitorii satului, fondul de marfă a început să crească având şi gestionari cu multă experienţă în comerţ s-a ajuns ca cooperaţia de consum Pocruia să se autofinanţeze, devenind cooperaţie fruntaşă a raionului Baia de Aramă şi apoi în judeţul Gorj. Spaţiile comerciale luate, de la foştii negustori particulari nu mai făceau faţă. A fost deci extins localul luat de la primărie în 1968 când comuna Pocruia a fost desfiinţată şi a fost construit şi un complex comercial care a fost inaugurat în 1983.

Până în 1990, în cooperativa Pocruia îşi desfăşurau activitatea doi vânzători la alimentară, doi la metalo-chimice, unul la librărie, doi la textile, trei la bufet şi unul la sucuri şi sifoane.

Prin apariţia comerţului particular la sfârşitul anului 1997 au mai rămas doi salariaţi la bufet şi unul la magazinul mixt sătesc.

N.A. Nici din circularul satului n-a mai rămas nimic. După 1989 fiecare gospodar şi-a construit propriul circular: nu mai venea miliţia lui Ceauşescu să te ia la Postul de Miliţie pentru consumul de curent.

 

CELEIU

 

În comuna Celeiu exista societatea cooperatistă „Racoţi”,  societatea manufacturieră „Unirea”, „Obştea Stejarul” (la Tarniţa), banca populară „Comoara Răcocenilor”, capital 98.000 lei şi banca „Orlea” cu un capital de 140.000 lei.

  Şi aici exista un adevărat monument de tehnică şi inginerie populară şi anume, o moară mânată de o ciutură mare cu zbaturi, transmisia  ei de rotaţie din plan vertical fiind modificată în planul orizontal al pietrei de moară printr-un ingenios sistem de roţi dinţate confecţionate din… lemn. Ceea ce şoca şi mai mult, era că aceste roţi erau calculate (?) să învârtă piatra de moară exact la viteza cea mai potrivită pentru măcinat rapid şi eficient.

TOPESTI

 În comuna Topeşti exista în perioada interbelică banca populară „Grija Viitorului”, capital 226.000 lei, preşedinte Ion Popescu după ce în perioada antebelică funcţionase banca „Domnul Tudor în Topeşti”, înfiinţată cu statute care intră în vigoare de la 15 ian. şi 9 mai 1904, având ca preşedinţi de onoare Dr. C. Chiricescu, decan al Facultăţii de Teologie profesor universitar şi Dincă Schileru deputat. Preşedinte era M. Chiricescu.

Statutele au fost autentificate de „Onor judecătorie Brădiceni, sub No. 6 şi 14/904.

Este interesant de remarcat faptul că deputatul Dincă Schileru făcea parte şi din Societatea „Dorna Tismana”, ca şi din altele de altfel, printre atribuţiunile unui deputat întrând şi crearea de bănci populare sprijinind concret misiunea ce le-o dăduse ministrul Spiru Haret, învăţătorilor de la sate.

Şi mai interesant este că deputatul îmbrăca costumul popular al zonei pe care o reprezenta: Gorjul. Priviţi imaginea de la pag. 78. şi vă veţi da seama: costumele de protocol îmbrăcate erau cele populare: cioarecii, ia, vesta sau haina ornată.


 

Emanciparea Tismanei ca staţiune climaterică după anul 1900, prin grija „Societăţei Dorna Tismana

 INCEPUTUL. După demararea ei, vineri, 2 decembrie 1901, revista „Sămănătorul” nu este condusă prea mult timp de  George Coşbuc şi Alexandru Vlahuţă. Aceştia se retrag, la 29 decembrie 1902. George Coşbuc însă, ataşat de locurile liniştite pentru creaţie de la Tismana, luptă ca acestea să fie amenajate corespunzător prin înfiinţarea, în anul 1908, a Societăţei „Dorna Tismana”.[11]

Coşbuc, împreună cu soţia sa Elena, soră cu George Sfetea care avea vilă pe Valea Tismanei, doreau ca Valea Tismanei să devină un important centru turistic, care să atragă câţi mai mulţi vizitatori, mai ales, scriitori şi artişti. Se dorea ca să fie dezvoltate proiecte benefice: restaurarea de monumente, înfrumuseţări, şi prin acestea, atragerea poporului la un lucru care să-i ajute la înlesnirea traiului.

In acest scop, prin respectul pe care-l avea ca poet, George Coşbuc atrage personalităţi din întregul regat muntean. Erau incluşi deputaţii de Gorj, Dincă Schileru şi Numa Frumuşeanu, înalte feţe bisericeşti din Tismana, Tg. Jiu şi Craiova, profesori universitari, bancheri, librari (George Sfetea) şi publicişti (George Coşbuc) din Bucureşti şi chiar secretarul Adunării Deputaţilor. Pe lângă primarul Tg-Jiului, fostul prefect de T-Severin, membri ai Consiliului Judeţean, mai figurau un controlor şi un sub-insp. Silvic din Craiova, bancherii din Novaci, Bumbeşti şi Tg. Jiu, C. Popescu şi Gh. Petrescu, deţinători de terenuri şi mori de pe Valea Tismanei.

Prin activitatea lor în Societatea „Dorna Tismana”, aceste mari personalităţi ale timpului, au dus la emanciparea satului Tismana şi la dezvoltarea lui prin lotizarea întregii văi ca teren pentru construcţie apoi construirea altor vile turistice pe lângă cea a lui Sfetea: Vilele Petrescu şi Semenescu, Vila Rioşanu – Craiova, Vila Nicu Miloşescu, Vila C. Chiricescu, Restaurantul Rozica (I. D. Popescu), Vila Pr. D. Lungulescu. S-a construit eleşteul, un drum de promenadă numit „Aleea Tainelor”, Fântâna Basarabilor şi Sanatoriul Corpului Didactic, Fântâna Chihaia şi Parcul Dendrologic, Muzeu la mănăstire, bibliotecă şi şcoală nouă în sat. Cu ajutorul Societăţii „Dorna Tismana” s-a obţinut declararea Văii Tismanei, „staţiune climaterică”, din cauza aerului ozonat de pe vale şi Pădurile Cioclovina, aer numai bun pentru bolile de plămâni iar prin plimbări în jur, ameliorarea bolilor de nervi.

Dacă primul război mondial nu a afectat dezvoltarea sistematizării şi construcţia de vile, armata dimpotrivă, legând peste munte Tismana de Petroşani printr-un drum strategic în scopul de a cădea în spatele nemţilor dacă atacau în Valea Jiului, şi-a adus o contribuţie importantă la economia staţiunii prin accesul facil la pădurea de Castani şi viile din Ruşeaţă – Cornetul Pocruii. Abia prin construcţia Căii Ferate Forestiere, în timpul celui de-al doilea război mondial, drumul strategic şi-a pierdut din importanţă. Iată o hartă din anul 1933, când pe drumul strategic încă se mai circula.

APOGEUL. După amenajările - pentru promenada turiştilor  - din jurul primelor vile construite, Vila Sfetea (1902), şi Vila Miloşescu (în anii următori), Valea Tismanei ieşise din stadiul de sălbăticie. Nicu Miloşescu construise un nou eleşteu pe platoul pârâului Furnia ce ieşea din peşteră, deviind o parte pâraiele lui ce se răsfirau în voie. El fructifica astfel întregul debit, folosit până aici doar de eleşteul mânăstirii aflat lângă şosea. Construcţia vilelor a amplificat şi activitatea cuptoarelor de var ale lui I. D. Popescu, ceea ce a făcut ca şi el să-şi amenajeze mai târziu, alăturat varniţelor, un mic restaurant numit „La Rozica”.

Inginerul silvic Chihaia amenajează peste râu un frumos  parc dendrologic, gândit ca un centru pentru studiul arborilor rari şi arbuştilor şi celebra fântână ce-i poartă numele: Fântâna Chihaia.

Dar adevăratul apogeu al amenajărilor de pe Valea Tismanei este atins după constituirea Societăţii „Dorna Tismana”, aceasta având un program precis şi coerent pe măsura personalităţilor care constituiau Comitetul Executiv şi membrii fondatori ai ei. După declararea zonei „staţiune climaterică” cuprinzând comuna Tismana, Valea Mânăstirii şi muntele Cioclovina până în vârf, pe o întindere de 10 km, se execută mai multe lucrări.

 Drumul Tainelor, cărare împietruită prin luncă”. Pe atunci, „lunca” văii se considera zona de peste drum de Ocolul Silvic, de la moara şi fierăstrăul mânăstirii până la părâul Furnia şi Vila C. Chiricescu. In final, s-a considerat că un drum pavat ar strica ambientul parcului şi s-a lăsat doar cu pietriş bătut. În schimb, s-au adus specii rare de floră pentru parcul Chihaia: brazi, pin negru de Herculane, arbori de tis şi păducel negru, iederă albă, vie nobilă de mediterana, agriş, specii exotice de trandafiri bengalezi, arborele vieţii (China), specii autohtone rare de soc alb, măceş, prun dulce, tei argintiu, plop negru şi multe altele. Preşedintele societăţii G. O. Gârbea, profesor la Bucureşti a înscris parcul printre parcurile naturale recunoscute de faculăţile de biologie şi geografie din Paris. La inaugurare membrii fondatori au invitat pe ambasadorul Franţei la Bucureşti, Ramiro Ortiz, prieten bun cu George Coşbuc. Putem astfel aprecia că acest lucru se întâmpla prin anul 1915 când R. Ortiz are lungi discuţii privind traducea de către  George Coşbuc a „Divinei Comedii” a lui Dante.

 Crucea Sf. Treimi” numită şi Crucea D-lui Gârbea”, aflată deasupra peşterii Sf. Nicodim, pe stânca Stârmina.

 Fântâna Basarabilor”, aflată la dreapta urcuşului la mănăstire, pe valea numită de armată, pe când construia drumul strategic, Valea Şeasa, amenajare a unui izvor provenit din pârâul subteran Gurnia ce iese din Peştera Mânăstirii.

Construcţia de poduri durabile, din ciment, peste râul Tismana şi Dorna (numele râului Tismana, începând de la mănăstire spre amonte, denumire ce înseamnă „apă învolvurată”) fiecărui pod dându-i-se numele unei personalităţi istorice:

 Podul Mircea Basarab”, în amintirea lui Mircea cel Bătrân, tatăl lui Dan I Vodă, ctitorul mânăstirii din zid Tismana. Utilizabil şi astăzi, pod ce trece peste pârâul Furnia.

Podul lui Ioan Corvin Mateiu Basarab” , în numele lui Ioan Corvin de Hunedoara fără a se şti la vremea aceea că diploma acestuia dată în anul 1444 era un fals făcut chiar de călugării Mânăstirii Tismana, a se vedea cap. I. Existent şi azi alături de podul cel nou de lângă parcarea de la mănăstire aparţinând DN 67D. Vezi imaginea.

 Podul lui Tudor Vladimirescu”, în numele slugerului Tudor Vladimirescu care se adăpostea în schiturile Cioclovina trecând pe acest pod. Astăzi acesta nu mai există râul fiind deviat odată cu construcţia Hotel Tismana de către ACH Tismana. Era in curba dinainte de a trece pe noul pod, la  200 m în aval de acesta.

 Alte lucrări ce astăzi cu greu se mai pot identifica:

Chioşcul Ursului”, pe Frasinu (neidentificat), „Nicodim” la Scăunelu (neidentificat, presupus la stânga pârâului Furnia, platoul numit „Mormântul Sf. Anton”), „Dan Vodă”, dâmbul Turturele (neidentificat), „Radu Vodă”, la Icoană (neidentificat), iar pe Vârful Cioclovina, la circa 3 km de mânăstire, restaurări la „Schitul Sf. Ilie” (cel din vârf), „Turnu Vânturilor” şi „Casa Vânătorilor” (Posibil aşa zisul Schit din Teiuş).

 


Lucrările executate de în comuna Tismana. Grija Comitetului Executiv al Societăţei „Dorna Tismana” pentru dezvoltarea staţiunii climaterice s-a răsfrânt şi asupra satului. S-a construit în nordul satului, pe poiana  de vizavi de moara mânăstirii, o clădire prin ajutoare, cu 12 „ospătare”, destinată vara pentru săteni şi vizitatori, iar iarna, ca azil pentru copiii de şcoală ai cătunelor.

S-au mai construit, neidentificate azi, „o grădină sistematică de zarzavatu”, două cuptoare de pâine, o şcoală de meserii „pentru cioplirea pietrei de construcţiune şi pavagiu”.

DECĂDEREA. După declanşarea celui de-al doilea război mondial toată Valea Tismanei a fost ocupată de armată. Citez din articolul meu, „Tezaurul ascuns de la Tismana”:[12]

"Atitudinea sătenilor se  datora  şi măsurilor excepţionale care insuflau o oarecare teamă în sat. Femeile mergeau la slujbă la mănăstire numai cu bilet de voie eliberat de comenduirea garnizoanei. Armata legitima şi întregul personal al Întreprinderii Forestiere CFF Apa Neagră care urca cu trenul forestier la pădure. De la mecanicul de locomotivă până la tăietorii, ţapinarii şi funiculariştii care asigurau încărcăturile cu masă lemnoasă toţi erau obligaţi să se legitimeze la punctele de trecere. Muncitorii şi pădurarii ocolului silvic erau şi ei verificaţi de acte zilnic la cererea patrulelor mobile care acţionau prin păduri. De remarcat că şi puternica mişcare de rezistenţă - organizată în mănăstire de părintele Iscru, în biserici de părintele Marcău şi în şcoli de către dascăli precum Ioan Neferescu şi Dumitru Constantinescu - insuflase locuitorilor speranţa că ocupantul rus e vremelnic şi că timpurile antebelice se vor întoarce. Tuturor li se spunea să aibă răbdare pentru că americanii vor reveni „scoţând ruşii din ţară”. Arestarea celor din rezistenţă, contrar aşteptărilor, a contribuit şi mai mult la păstrarea secretului despre „Operaţiunea Tismana” în rândul întregii populaţii."



Şi încă două texte edificatoare privind „Operaţiunea Tismana”:

"Tezaurul României ascuns la Tismana, din anul 1944 şi până în anul 1947, nu a fost luat cu japca şi nici n-a ajuns vreodată la Moscova. El a stat bine mersi trei ani în Peştera Mânăstirii fără să fi fost îmbarcat vreodată în „garnituri întregi de tren către Moscova” aşa cum scriau ziarele. Este chiar de-a dreptul hilară insistenţa ziarelor pe această temă. Este adevărat că întreaga cantitate de aur a BNR din anul 1944, cântărea nu mai puţin de 244,9 tone dar datorită densităţii aurului, Tezaurul de la Tismana ar fi încăput într-un volum de doar 12, 675 m³ iar în casete din lemn de esenţă tare într-un volum de circa 42 de m³. Practic, din punct de vedere al volumului ocupat, întregul tezaur era uşor de ascuns într-o grotă lungă de şapte metri, largă de trei metri şi înaltă de doi metri. Vom vedea că ideea depozitării aurului BNR într-o peşteră a fost, pe cât de simplă, pe atât de eficace. 

Operaţiunea Tismana, de ascundere a tezaurului României spre sfârşitul celui de-al doilea război mondial, a făcut obiectul  Dosarului nr.20 al Direcţiei Administrative aflat în arhiva Băncii Naţionale a României. Prin operaţiune s-a evitat repetarea greşelii de a se transporta tezaurul într-o ţară străină aşa cum a fost transportat în Rusia în anul 1917, cu toate că după ocuparea oraşul Cernăuţi de către trupele sovietice, la 27 martie 1944 guvernatorul BNR prin scrisoarea nr. 318056 susţinea trimiterea tezaurului în străinătate.



Guvernul român însă, presat de pericolul real al unei invazii sovietice, pregăteşte ascunderea tezaurului la Tismana având în vedere că în 1942 avusese loc aici un incendiu. Sub pretextul „reparaţiilor” se puteau începe lucrările de amenajare şi depozitare a tezaurului. Soluţia finală a fost însă amenajarea unei grote în Peştera Mânăstirii, la confluenţa dintre stratul calcaros si rocile granitice prin care se prelingea pârâul subteran al Gurniei. Rocile granitice de la Tismana conţinând platină erau însă extrem de dure în porţiunea mijlocie a peşterii. De aceea, s-a preferat amenajarea grotei în ultimul strat calcaros care, evident, se putea sparge mai uşor. La începutul lunii iunie 1944, din dispoziţia Consiliului de Administraţie al BNR, “Planul de lucru pentru refacerea mănăstirii Tismana” era gata. Era întocmit de arhitect R. Dudescu şi supervizat de inspectorul general Zănescu." 

Tezaurul a stat ascuns până la plecarea regelui Mihai din ţară şi a revenit Băncii Naţionale Române fără amestec rusesc. Dar cu România sub talpa trupelor ruseşti rămase pentru despăgubiri de război, ruşii puteau folosi tezaurul prin alte modalităţi şi cu largul concurs al autorităţilor româneşti din capitală. Iată alt fragment:

„Dacă-mi aduc aminte bine, povesteşte Mişu Slivilescu, eu începând ucenicia la Atelierele CFF Tismana în anul 1946, restricţiile privind intrarea cu legitimaţie în Valea Tismanei au mai durat încă vreo doi-trei ani până când tezaurul a fost dus la Bucureşti. Nu l-au luat ruşii, a fost dus la Bucureşti de Armata Română nu de cea sovietică. Pentru că vreo câţiva, fiind lăsaţi la vatră, s-au însurat la Tismana, nu s-au mai dus în satul lor. Ruşii au venit cu armată peste câţiva ani dar ca să muncească, se înfiinţaseră Sovrom-urile, trebuiau să-şi ia despăgubirile de război din pădurile noastre. Daca ne-ar fi luat aurul, cum se spune, ar mai fi dormit ei claie peste grămadă în garajele de la Vila Sfetea, nespălaţi cu săptămânile? Erau vai de capul lor faţă de Armata Română!”

Tezaurul de la Tismana n-a fost luat ca pradă de război. Cu toate acestea, aurul a fost folosit pentru a susţine economic activităţile de recuperare a datoriilor României faţă de Uniunea Sovietică.  Prin Tratatele de pace de la Paris, din 1947, România a fost obligată să susţină financiar Sovrom-urile, care au funcţionat până în 1956. Au fost dizolvate când banii se terminaseră. Dacă în 1944 BNR deţinea 244,9 tone de aur, în anul 1953 cantitatea se redusese doar la 53,3 tone."[13]

 Din cauza ultimei conflagraţii mondiale Tismana şi-a pierdut statutul său de staţiune climaterică ieşind de facto, fără nici un decret oficial din rândurile oraşelor turistice şi devenind o simplă reşedinţă de comună.

Datorită schimbării de regim comunist, unde totul era la cheremul autorităţilor şi nimic nu mai trebuia să rămână proprietate privată, Tismana a decăzut dramatic.

Nu se ştie dacă distrugerile de la Ocolul Sivic, parcul de la Fântâna Chihaia şi „Drumul Tainelor” au fost făcute din ordinul deţinuţilor politici Gheorghe Gheorghiu Dej, Emil Bodnăraş, Nicolae Ceauşescu şi alţi capi comunişti care lucraseră aici fiind aduşi la muncă forţată   din lagărul de la Târgu-Jiu. Dar noile autorităţi comuniste au făcut totul, cu mare râvnă, ca să-i răzbune. Până şi frumoşii trandafiri bengalezi au fost smulşi cu ură din pământ şi aruncaţi în râu. Această atitudine de dărâmare a to ceea ce era „burghez” a continuat în toată perioada comunistă. Istoria şi patrimoniul cultural al localităţii nu mai conta, comunismul culminând cu „construcţia societăţii socialiste multilateral dezvoltate”.

 „Aleea Tainelor” a fost distrusă, mai întâi prin amenajarea unui lac de apă pentru alimentarea locomotivelor CFF Tismana, care urcau la munte, apoi la nordul ei s-a amplasat staţia de betoane a şantierului Sistemului Hidroenergetic Cerna-Motru-Tismana. Celebra fântână Chihaia, unde se adunau celebrităţi ale vremii, a fost distrusă de Sfatul Popular (primăria).  S-a măcelărit cu plăcere „opera boierilor” şi s-a captat izvorul pentru a alimenta „Partizana”, vechea denumire a actualei „Arta Casnică”, precum şi satul. Din fericire  o parte din frumoasele ornamentaţii de sigă care străjuiau fântâna Chihaia au fost transportate în faţa sediului cooperativei „Arta Casnică”.  Cu ele s-a amenajat aici o fântână „arteziană”. A fost singura tentativă de conservare a operei de artă, datorată cooperativei. Partea centrală frumos ornată în dale de piatră a Fântânii Chihaia s-a „pulverizat” pe la casele constructorilor, a lucrătorilor care nu-şi dădeau seama de valoarea ei.

În „mânie proletară” au fost împărţite şi bunurile naţionalizate de la Vila Sfetea. De exemplu, se putea cumpăra, cu cinci lei, de la Sfatul Popular, denumirea comunistă a primăriei, o pendulă. Nici din amenajările făcute de regii României n-a mai rămas nimic.  Frumoase felinare ornate, amplasate pe stâlpi de fier artistic turnaţi şi la distanţe egale,  erau aprinse noaptea pe valea Tismanei. Le aprindea bunicul lui Mihăiţă Popescu care primise loc de casă aici şi care era plătit special pentru îngrijirea şoselei de pe Valea Tismanei. Când acesta nu a mai putut, deschisese aici un restaurant numit „La Rozica”, i-a luat locul Nicolae Miholcea zis şi Nicolae „a `lu regele”. Deşi comuniştii îl expulzaseră pe rege, el a continuat să le îngrijească. Cât a mai trăit el au trăit şi felinarele.  Apoi au avut soarta fântânii Chihaia. Poiana „Bâlciului Sântămăriei” aflată vizavi şi la nord de mănăstire a fost şi ea sacrificată iniţial pentru o „Vilă PCR”. Bâlciul Sfintei Maria Mare a fost mutat în sat. Din fericire, PCR-ul a primit şi el blestemul dacilor, în 1989.[14]

Grija faţă de culte sub regimul comunist s-a transformat în grija imobilelor ca obiecte de patrimoniu, ele erau valoroase doar ca monumente de arhitectură, icoanele, moaştele şi alte „obiecte de inventar” reprezentau simple piese de muzeu iar chiliile călugărilor au fost amenajate în celule pentru deţinuţii politici, mare parte din ei intelectuali de mare clasă. Probabil că atunci a fost dată jos de pe stânca Stârminei şi „Crucea D-lui Gârbea”. Chinovia de călugări din mănăstire a fost desfiinţată şi aduse măicuţe de prin toată ţara pentru întreţinere administrativă.

Bastion al rezistenţei anticomuniste prin egumenii, preoţii şi călugării ei, mănăstirea a suferit nu numai pierderi mari din punct de vedere a organizării monahale dar şi ca amenajare. Captarea pârâului de peşteră Gurnia, pentru alimentarea Văii Tismanei cu apă potabilă a fost cea mai mare catastrofă. De bună seamă că pentru dezvoltarea energetică a ţării era mai importantă organizarea de şantier apoi lucrul din plin al muncitorilor cazaţi în Colonia muncitorească „George Coşbuc”, dotată centru de calcul, cu cantină, club, punct sanitar şi magazin universal. Dar distrugerea sursei de apă a celebrei cascade a mânăstirii, cea care-i făcea o faimă extraodinară tuturor, de la pictori şi fotografi, până la simplul vizitator ce dorea „o poză lângă cascadă”  a fost cea mai mare pierdere a Văii Tismanei.

Pârâiaşul foarte mic lăsat să cadă pe imensul bloc de sigă a făcut ca vegetaţia să crească prin locurile seci, cascada devenind un imens bloc de bălării şi mărăcini. Multă vreme s-a minţit că tunelul subteran dintre hidrocentralele Tismana amonte şi Tismana aval a făcut ca debitul Gurniei să sece. Cu toate acestea, azi lucrurile sunt evidente: în realitate, Pârâul Gurnia a fost deviat prin spatele mânăstirii, un nou şi imens bloc de sigă creându-se pe lângă Paraclis  şi presând fragilul platou de tuf calcaros pe care s-a construit mânăstirea.


 În imagine: 19 mart. 2011 - Cascada prin spatele mânăstirii

8 oct. 2010- Vila Miloşescu în paragină

15 oct. 2010 – Vechea cascadă a mânăstirii, secată



[1] Casa de Economii şi Consemnaţiuni

[2] Dima-Drăgan, C. George Coşbuc referendar la Casa Şcoalelor, Contribuţii documentare, în Limbă şi Literatură XI, Bucureşti, 1966, pag 147

[3] Odae-Veriş, Sandală, G. Coşbuc, redactor şi îndrumător de reviste, în Limbă şi Literatură XI, Bucureşti, 1966, pag 41.

[4] Lucian Valea – Pe urmele lui George Coşbuc, Editura sport-turism, Bucureşti, 1986, pag. 213

[5] Ibidem, pag. 202

[6] Ibidem, pag. 203

[7] Coord. I.C. Chiţimia, Al. Dima – Dicţionar cronologic LITERATURA ROMÂNĂ, Edit. ştiinţifică şi enciclopedică, 1979, pag. 242-243.

[11] Societatea  „Dorna Tismana” - care nu mai activa din timpul războiului - a fost repusă de urgenţă în activitate ca Asociaţia „Dorna Tismana” la 1 decembrie 2011, ca urmare a suspendării unilaterale - de către ARP - Asociaţia Română pentru Patrimoniu, Bucureşti - a activităţii site-urilor www.semanatorul.ro şi www.editura-online.ro. Fundaţia Tismana, prin fondatorul ei Nicolae N. Tomoniu, convenise, în anul 2007, împreună cu Artur Silvestri, preşedintele ARP, să dezvolte împreună aceste site-uri. Artur Silvestri se angaja să plătească găzduirea paginilor Internet iar d-l Tomoniu să participe ca webmaster, creator şi editor al site-urilor, având interes în promovarea brandului „Sămănătorul”, creat la Vila Sfetea de la Tismana de către George Coşbuc, Alexandru Vlahuţă şi George Sfetea. Apoi, în anul 1908, George Sfetea, ajutat de cumnatul său G. Coşbuc, înfiinţează şi Societatea "Dorna Tismana".

[13] Ibidem 12

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LUNA MARTIE SAU ÎMPLETIREA ROŞULUI CU ALBUL

  „Cică Baba Dochia cu gerul ei ăl mare, înfofolea fetile în tri cojoace, de nu mai putẻ să facă nimica…. Una care era  mai mititică, să pus...